@article { author = {Deheshyar, Hosain}, title = {Trump and the centrality of economic and military capabilities in foreign policy}, journal = {International Relations Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {15-34}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {For decades, at the heart of bipolar, monopoly, and post-polar international system consisting of multiple power poles, America has pursued internationalist and hegemonic foreign policy. To accomplish its goals during this period of time, the United States employed a set of material and semantic components to bring about the greatest achievements at the lowest possible cost. With the rise of Donald John Trump as the forty-fifth president of Chamore America, it is to be expected that greater credibility for economic and military capabilities as leverage will put pressure on competing and adversarial actors to influence their behavior and transform their understanding. On the other hand, the President of the United States, who considers himself the flagship of nationalist foreign policy, needs to expect a different kind of attention to material capacities. The question is what will be the position of military power and economic power in US nationalist foreign policy under Donald John Trump. He will certainly use the leverage of economic and military levers to achieve the goals on a broader scale, in the direction of US-led foreign policy.}, keywords = {nationalism,Economic Capacity,Military Components,GDP,Post-Monopoly}, title_fa = {ترامپ و محوریت توانمندی‌های اقتصادی و نظامی در قلمرو سیاست خارجی}, abstract_fa = {در دهه‌های متوالی در بطن نظام بین‌الملل دوقطبی، تک‌قطبی و پساتک‌قطبی متشکل از قطب‌های قدرت متعدد، آمریکا سیاست خارجی بین‌الملل‌گرا و سلطه‌طلبی را دنبال کرده است. برای تحقق اهداف در طی این برهه زمانی آمریکا مجموعه‌ای از مولفه‌های مادی و معنایی را به کار گرفت تا با قلیل‌ترین هزینه‌ها فزون‌ترین دستاوردها را به صحنه آورد. با به قدرت رسیدن دونالد جان ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس چمهور آمریکا باید انتظار داشت تا اعتبار فزون‌تری برای توانایی‌های اقتصادی و نظامی به عنوان اهرم‌های فشار بر بازیگران رقیب و دشمن در جهت اثرگذاری بر رفتارها و دگرگون‌ساختن درک و استنباط آنان مطرح گردد. از طرفی، رئیس جمهور آمریکا که خود را پرچمدار سیاست خارجی ملی‌گرا قلمداد می‌سازد به ضرورت این نوع نگرش توجه متفاوتی به ظرفیت‌های مادی قابل انتظار است. سوالی که مطرح می‌گردد این می‌باشد که جایگاه قدرت نظامی و توان اقتصادی درسیاست خارجی ملی‌گرای آمریکا تحت زعامت دونالد جان ترامپ چه خواهد بود. او محققا در کسوت پرچمدار سیاست خارجی آمریکامحور، در سطحی وسیع‌تر از اهرم‌های اقتصادی و نظامی بهره خواهد گرفت تا تحقق اهداف را ممکن سازد.}, keywords_fa = {ملی‌گرایی,ظرفیت‌های اقتصادی,مولفه‌های نظامی,تولید ناخالص داخلی,پساتک‌قطبی}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_45862.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_45862_53f6e7ebedba5b321468916c2b1cbeb1.pdf} } @article { author = {Jamshidi, Mohamadhosain and Soltaninejad, Ahmad and Bayat, Jalil}, title = {Role of Intercultural Communications in Countries’ Decision on Détente}, journal = {International Relations Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {35-58}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {Détente represents one of the significant approaches in foreign policy which has been welcomed especially since 1970s. Even though it may seem that these are leaders and politicians who play the pivotal role in countries’ decision on détente, people can also contribute into setting and following up such policies. When people change their perceptions and presumptions about a country, they prepare a basis upon which the leaders can decide on changing position toward that country, because leaders’ decisions are affected by public thought in society. As such, it can be stipulated that, détente between countries is possible in either of two forms. In one form, the détente is realized between the countries’ leaders and governing class; this may be referred to as “top-to-bottom détente”. In another form, these are people of the two countries who begin the détente process before it is induced to the leaders; this can be referred to as “bottom-to-top détente”. Elaborating on this concept, the present research argues that the most important factor affecting a country’s people view and perception toward those of another country (bottom-to-top détente) is the so-called intercultural communication which enhances the level of nations’ awareness and knowledge about one another and addresses possible misunderstandings to provide a basis for legitimizing the governments’ decision on détente with “the other country”. This research has been undertaken via a descriptive-analytic approach, with the required data been collected by library studies.}, keywords = {Détente,culture,Intercultural Communications,cultural diplomacy,constructivism}, title_fa = {نقش ارتباطات میان فرهنگی در تصمیم کشورها به تنش‌زدایی}, abstract_fa = {تنش‌زدایی یکی از رویکردهای مورد توجه در سیاست خارجی است که به خصوص از دهه هفتاد میلادی مورد اقبال قرار گرفت. اگرچه شاید چنین به نظر برسد که نقش اصلی در تصمیم کشورها به تنش‌زدایی توسط رهبران و سیاست‌مداران گرفته می‌شود، اما مردم نیز می‌توانند در اتخاذ و پیگیری این سیاست نقش داشته باشند. هنگامی که افراد تصور و ادراک خود را نسبت به یک کشور تغییر می‌دهند شرایط را برای تصمیم رهبران جهت تغییر رویکرد نسبت به کشور مورد نظر فراهم می‌کنند؛ چراکه تصمیمات رهبران متاثر از افکار عمومی در جامعه است. لذا می‌توان گفت تنش‌زدایی میان کشورها به دو صورت امکان‌پذیر است. در یک حالت تنش‌زدایی میان رهبران و طبقه حاکمه دو کشور صورت می‌گیرد که می‌توان از آن با عنوان «تنش‌زدایی از بالا» نام برد و حالت دوم که ابتدا تنش‌زدایی میان مردم دو کشور صورت می‌گیرد و سپس به رهبران القاء می‌شود که می‌توان آن را «تنش‌زدایی از پایین» نام نهاد. این پژوهش با تبیین این موضوع ادعا می‌کند مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در تغییر دیدگاه و ادراک مردم یک کشور نسبت به دیگری (تنش‌زدایی از پایین)، ارتباطات میان فرهنگی است که با افزایش آگاهی و شناخت ملت‌ها از یکدیگر و رفع سوءتفاهمات احتمالی، زمینه را برای مشروعیت تصمیم دولت‌ها به تنش‌زدایی با «دیگری» فراهم می‌کند. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای است.}, keywords_fa = {تنش‌زدایی,فرهنگ,ارتباطات میان فرهنگی,دیپلماسی فرهنگی,سازه‌انگاری}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_49400.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_49400_0d92b042f4a680b5b024bc6ec55bb161.pdf} } @article { author = {Jafari Valdani, Asghar and Pirhadi, Mohsen}, title = {Replacing US influence with Britain instead of Iran (1979-1953)}, journal = {International Relations Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {59-100}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {Since the beginning of cosmopolitanism among Western colonial powers, Iran was turned into a struggle for influence and power. Competition between modern European powers and also the relative weakness of our country has triggered historical struggle to influence in Iran among the great powers.The Industrial Revolution and its impacts on Western governments' wealth and power had, the critical implications for other regions of the world including the Middle East and the Persian Gulf. This was the main effects of a century of competition between Russia and Britain Iran  and what it left in the minds and hearts of the Iranians is a deep hatred of the aliens caused by bitter memories, The effects of which is also evident on the current Iranian policy. What makes the subject of the current research related to this historical memory is the incentive that makes the Iranian authorities to provide a third power presence in the political scene in Iran in an effort to make the rules of the game In this context a bit more complex, and prevent compromise and concessions of the two powers and two old veteran of the Iran Policy. From 1935 to three decades after the United States the most influential foreign power in Iran. Investigating the causes of replacement of the traditional and longstanding British influence in Iran with US influence, are the main issues of this thesis.}, keywords = {Third power,Influence,balance of threat,Strategic Alliance}, title_fa = {جایگزینی نفوذ آمریکا به جای انگلیس در ایران (1979-1953)}, abstract_fa = {از آغاز جهان‌گشایی قدرت‌های استعماری غربی، ایران نیز به عرصه کشمکش این قدرت‌ها بر سر نفوذ تبدیل شد. رقابت‌های درونی قدرت‌های مدرن اروپایی و از طرفی ضعف نسبی کشور، تاریخی توام با تقلای قدرت‌های بزرگ برای نفوذ در ایران را رقم زده است. وقوع انقلاب صنعتی و تحولات ناشی از آن بر ثروت و قدرت دولت‌های غربی افزود که پیامدهایی حیاتی برای دیگر مناطق جهان از جمله خاورمیانه و خلیج فارس، داشت. جلوه­ اصلی این مسأله عبارت بود از یک قرن رقابت دو قدرت روسیه و انگلیس در ایران و آنچه باقی گذاشت، خاطره­ تلخ و کینه­ عمیق از حضور بیگانگان در ذهن و قلب مردم ایران بود که آثار آن بر روند سیاست‌گذاری کنونی ایران نیز مشهود است. آنچه موضوع پژوهش حاضر را به این خاطره تاریخی مرتبط می­سازد انگیزه­ای است که دولت‌مردان ایرانی را بر آن داشت تا با فراهم‌ساختن زمینه حضور قدرتی ثالث و بازکردن پای نیروی سوم به صحنه سیاسی ایران قواعد بازی در این زمینه را اندکی پیچیده­تر سازند، شاید از این رهگذر بتوانند مانع از مصالحه و امتیازگیری از دو قدرت قدیمی و دو مداخله­گر کارکشته در مسایل ایران شوند. از سال 1935 تا سه دهه پس از آن ایالات متحده پرنفوذترین قدرت خارجی در ایران بود. بررسی علل جایگزینی این کشور به جای نفوذ سنتی و دیرینه انگلیس در ایران مقاله اصلی رساله حاضر است. نظریه موازنه تهدید استفن والت به عنوان مبنای نظری و مفهومی مورد استفاده قرار گرفته است. برای گردآوری داده از روش‌های کتابخانه‌ای و اسنادی بهره گرفته شده است.}, keywords_fa = {قدرت ثالث,گسترش نفوذ,موازنه تهدید,متحد استراتژیک}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_45863.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_45863_e257ee1924e9ffa1b7a16e8f02a53f9b.pdf} } @article { author = {Zolfaghary, Mehdy and Khosravy, Iman}, title = {Mobilization in defense diplomacy under the Opportunities and threats UN’s programme of action and its impacts to military and defense security of the Islamic Republic of Iran}, journal = {International Relations Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {101-128}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {Today, small arms and light weapons indirectly has been replaced to weapons of mass destruction. The high quality of human losses, help to create organized crimes, stop to  economic, social and proliferation terrorism due to small arms and light weapons causes to measures for limitations in illegal transfer at the international level .programme of action as more important international process to this issue has created a  series of threats and opportunities for the sovereignty and defence security of nations. In this paper will be efforts under the active role of defense diplomacy be addressed to study  programme of action’s threats and opportunitiesand its impacts  Iran’s defense security and ultimatelyMatching it with the country's defense strategy. This paper will show  that proposed goals in creating and process of POA for our defense policy  will vague and threats, such as creating transparency , Licensing for brokers, tracing on small arms and light weapons expand to POA; and  in front of that there are opportunities such as protection of human rights, counterterrorism , Combating Drug Trafficking, Focus on demand Struggle of small arms and light weapons, Cooperative efforts in national, regional and international that our country can with use of defense diplomacy under defense strategy  for achieve Consolidation national security and defense power promotion.}, keywords = {POA,defense security,Defense Diplomacy,small arms and light weapons,Military Power}, title_fa = {تحرک‌بخشی به دیپلماسی دفاعی در پرتو فرصت‌ها و تهدیدات برنامه اقدام سازمان ملل و تاثیر آن بر امنیت نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران}, abstract_fa = {امروزه سلاح­های کوچک و سبک به صورت غیرمستقیم جایگزین سلاح­های کشتارجمعی گردیده­اند. حجم بالای تلفات انسانی، کمک به ایجاد و گسترش جرایم سازمان­یافته، توقف توسعه اقتصادی، اجتماعی و اشاعه تروریسم توسط سلاح­های کوچک و سبک، در نهایت منجر به اقداماتی برای محدودیت انتقال غیرقانونی این سلاح در سطح بین­المللی گردید. برنامه اقدام به عنوان شاخص­ترین روند بین­المللی در این خصوص، مجموعه­ای از تهدیدات و فرصت­ها را برای حاکمیت و امنیت دفاعی کشور­ها ایجاد نموده است. در این مقاله براساس روش توصیفی-تحلیلی تلاش خواهد گردید، در پرتو نقش فعال دیپلماسی دفاعی به بررسی تهدیدات و فرصت­های برنامه اقدام و تاثیر آنها بر امنیت دفاعی ایران و در نهایت تطبیق آنها با راهبرد دفاعی کشور پرداخته شود. این تحقیق نشان خواهد داد که اهدافی که در ایجاد و روند برنامه اقدام مطرح شده است، ابهامات و تهدیداتی چون ایجاد شفافیت، صدور جواز برای فعالیت واسطه­ها، ردیابی سلاح­های کوچک و سبک وگسترش حوزه برنامه اقدام برای سیاست دفاعی ما به همراه دارد و در مقابل حمایت از حقوق بشردوستانه، مقابله با تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر،  تمرکز بر مبارزه تقاضای سلاح‌های کوچک و سبک، اقدامات همکاری‌جویانه در سطوح ملی، منطقه­ای و جهانی فرصت­هایی است که ایران می­تواند با بهره­گیری از دیپلماسی دفاعی و در مطابقت با راهبرد دفاعی خود، برای تثبیت امنیت ملی و ارتقای توان دفاعی  از آنها استفاده نماید.}, keywords_fa = {برنامه اقدام,امنیت دفاعی,دیپلماسی دفاعی,سلاح‌های کوچک سبک,قدرت نظامی}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_45866.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_45866_bf3308a7a26216465d12be680d68684a.pdf} } @article { author = {Sadeghy, Seyyed Shamsodyn and Maraby, Mehry and Eksa, Narges}, title = {Islamic Republic of Iran and Iraq: The Landskape of Strategic Alliance}, journal = {International Relations Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {129-162}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {Historically, Iraq stands out as one of the Cultural, Religious and Political centres of the Middle East, a leading Country which has constantly exerted a relevant impact on the regional system. Developments in post-Saddam Iraq will not only affect its foreign relations, they will also significantly affect the foreign policy framework and even the fractious political system of its most geopolitically significant neighbor Iran. Due to its Geopolitic weight and potential Economic capacity, Iraq is one of major actors in strategic Middle East region.  The US invasion leading to Saddam Hussein’s overthrow in March 2003 provided Iran with a unique opportunity to reshape its national and regional position. By taking advantage of the security vacuum in Iraq, Tehran has been employing a broad policy that tries to manipulate its neighbour’s political, religious, economic and security sectors. This policy, primarily based on security concerns, has two major, interrelated aims: to prevent Iraq from re-emerging as a strategic threat and to limit Saudi Arabia   influence. Iran predominantly uses its longstanding ties with some of Iraq’s foremost politicians and political parties to wield influence. Furthermore, it utilises its brand of Shi’a Islam as a political tool for mobilisation. With this regard, In this article, we seek to evaluate Iran’s policy towards Iraq since the US attack in 2003 till now. First, we will point to the regional consequences of the US attack on Iraq, emphasizing major implications for Iran. Second, we will evaluate Iran’s policy towards Iraq’s occupation. Also, We Analysis of opportunities and obstacles  to Strategic Alliance Iran and Iraq in the light of Geopolitic evolution in the Middle East. The research methods, Explanation and analytical research was applied.}, keywords = {Iran,Iraq,alliance,strategy}, title_fa = {ایران- عراق: چشم اندازی بر راهبردی شدن مناسبات دوجانبه}, abstract_fa = {کشور عراق به دلیل وزن ژئوپلیتیکی و ظرفیت بالقوه­ اقتصادی، یکی از بازیگران مهم در منطقه­ خاورمیانه است.  حمله­ نظامی آمریکا به عراق و سقوط صدام درمارس2003 سبب تحولات ژئوپلیتیکی نوینی نه تنها در سیاست خارجی این کشور، بلکه در روابط با همسایگان شد و فرصت­های جدیدی را برای سرآغاز مناسبات راهبردی با ایران فراهم کرد. تهران نیز ضمن استقبال از تحولات جدید در عراق پس از صدام، درپی گسترش مناسبات درعرصه­های مذهبی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی برآمد. به­رغم افزایش رقابت­های منطقه­ای ناشی از خلاء قدرت در عراق و حضور عربستان سعودی به عنوان رقیب استراتژیک ایران در منطقه، بسترهای اصلی برای ایجاد اتحاد راهبردی درمناسبات ایران- عراق به دلایلی بیش از هر زمان دیگری مُهیا است: نخست، تحولات عراق نقش کلیدی در مسائل سیاسی- امنیتی ایران همچون حفظ امنیت، تمامیت ارضی و مقابله با تروریسم دارد. دوم، اشتراکات فرهنگی، پیوندهای مذهبی و مبادلات اقتصادی در ایجاد اتحاد راهبردی دو کشور نقشی مهم دارند. با توجه به این مهم، پژوهش حاضر به تبیین عناصر و متغیرهای اثرگذار بر اتحاد راهبردی دو کشور می­پردازد.  پرسش اصلی پژوهش حاضر عبارت است از: در پرتو تحولات سیاسی پس از صدام تا چه میزان امکان اتحاد راهبردی در مناسبات دو کشور ایران و عراق وجود دارد؟ فرضیه پژوهش: " با توجه به اشتراک مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و مسائل امنیتی، دو کشور ایران و عراق می­توانند در راهبرد بلندمدت مناسبات سیاسی خود مکمل واقع شده و به اتحاد راهبردی دست یابند". روش تحقیق در این پژوهش، تبیین علّی و نوع پژوهش کاربردی است.}, keywords_fa = {ایران,عراق,امنیت,اتحاد,راهبرد}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_45860.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_45860_551f180814ef42b44e502d5b4651b5e5.pdf} } @article { author = {Taghizadeh, Mohammad}, title = {China from wealth to maritime development}, journal = {International Relations Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {163-186}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {China has generally been a powerful empire throughout history. Following the Industrial Revolution, modern Western governments gained new military capabilities that enabled them to advance in the seas. In the middle of the 19th century, China's seaside coasts, which for centuries provided the vast expanse of oceans, secured the Chinese empire from the southern and southeastern frontiers, becoming an area of ​​increased vulnerability to Western colonial powers. By the nineteenth century the industrial revolution of seaborneism had become a hallmark of great powers. The British Navy and other Western colonial powers played a key role in defeating China in the middle of the 19th century. In the modern era, in general, a historical pattern has emerged in that the great powers are often maritime powers. This paper examines the evolution of the Chinese Navy and concludes that China's wealth and interest expansion over the past three decades has expanded Beijing's resources and security needs to become a naval power.}, keywords = {.China,Maritime Power,Developmentalism,great power,strategy}, title_fa = {چین از ثروت به توسعه طلبی دریایی}, abstract_fa = {به طور کلی چین در طول تاریخ پیوسته یک امپراتوری قدرتمند محسوب می‌شده است. در پی انقلاب صنعتی دولت‌های مدرن غربی قابلیت‌های نظامی نوینی کسب کردند که آنها را به پیش‌روی در دریاها قادر می‌نمود. در میانه قرن نوزدهم کرانه‌های دریایی چین که برای قرن‌ها به سبب وسعت اقیانوس‌ها سبب امنیت خاطر امپراتوری چین از جانب مرزهای جنوبی و جنوب شرقی می‌شد به حوزه‌ای برای افزایش آسیب پذیری های چین در برابر قدرت‌های استعماری غرب تبدیل شد. تا قرن نوزدهم در پی انقلاب صنعتی کسب قدرت دریایی به مشخصه‌ای برای قدرت‌های بزرگ تبدیل شده بود. نیروی دریایی انگلستان و دیگر قدرت‌های استعمارگر غربی نقشی کلیدی در شکست دادن چین در میانه قرن نوزدهم ایفا کرد. به طور کلی در عصر مدرن یک الگوی تاریخی در این زمینه شکل گرفته است که قدرت‌های بزرگ غالبا قدرت‌هایی دریایی نیز هستند. این مقاله به تحول در نیروی دریایی چین پرداخته است و این گونه نتیجه گیری می‌کند که ثروت و گسترش منافع چین در طول بیش از سه دهه گذشته منابع و نیز ضرورت‌های امنیتی پکن را برایتبدیل شدن به یک قدرت دریایی بسط داده است.}, keywords_fa = {چین,قدرت دریایی,توسعه‌طلبی,قدرت بزرگ,استراتژی}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_45849.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_45849_9892659dd1a63769e94f8e70d7058df3.pdf} } @article { author = {hagymyneh, rahmat}, title = {Non-Western Reflections on the Theories of International Relations}, journal = {International Relations Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {187-210}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {In recent years, international relations studies have witnessed widespread but widespread intellectual attempts at theorizing the field. Theorizing in international relations has consolidated its position by defining boundaries within the social sciences, distinguishing between what is happening inside the state and what is happening outside the international system. But in terms of spatial territory, there have been demands for the development of the boundaries of this knowledge and the research methods in this field, which have failed to achieve a significant position. In order to explain this and to answer the question why the knowledge of non-Western international relations is absent in this field? This article first presents a set of arguments for the absence of non-Western theories, exploring features such as the cultural, social, and structural variables of non-Western countries that differentiate the view of international relations. Then, by presenting non-Western readings of some key concepts such as war and conflict, government, sovereignty, and nationalism, it is argued that the search for a more appropriate conceptual tool for understanding world affairs entails the exclusion of other readings from international relations approaches. A new conceptual tool that has evolved to require distinct thinking about theories of international relations in decentralized contexts.}, keywords = {Theories of International Relations,Developing countries,Critical Perspectives}, title_fa = {تأملاتی غیرغربی بر نظریه‌های روابط بین‌الملل}, abstract_fa = {در طول سال‌های اخیر، مطالعات روابط بین‌الملل شاهد تلاش‌های فکری گسترده اما پراکنده‌ای درباره وضعیت نظریه‌پردازی در این رشته بوده است. نظریه‌پردازی در روابط بین‌الملل جایگاه خود را با تعیین مرزها در داخل علوم اجتماعی، تمایز بین آنچه در داخل دولت اتفاق می‌افتد و آنچه در خارج از آن در نظام بین‌الملل رخ می‌دهد، تثبیت کرده است. اما به لحاظ قلمرو مکانی، تقاضاهایی برای توسعه مرزهای این دانش و روش‌های دانش‌پژوهشی در این حوزه مطرح شده‌اند، که نتوانسته‌اند به جایگاهی قابل توجه دست پیدا کنند. در راستای تبیین این موضوع و پاسخ به این سوال که چرا دانش روابط بین‌الملل غیرغربی در این حوزه غایب است؟ در این مقاله نخست مجموعه‌ای از استدلال‌ها مبنی بر غیبت نظریه‌های غیرغربی ارائه شده‌اند؛ به گونه‌ای که ویژگی‌هایی از جمله متغیرهای فرهنگی، اجتماعی و ساختاری کشورهای غیرغربی که نگاه به روابط بین‌الملل را متفاوت می‌سازند، بررسی می‌شوند. سپس، با ارائه خوانش‌های غیرغربی از برخی مفاهیم کلیدی از قبیل جنگ و منازعه، دولت، حاکمیت و ملی‌گرایی استدلال می‌شود که جستجوی ابزار مفهومی مناسب‌تر جهت فهم امور جهانی، مستلزم مشمولیت خوانش‌های دیگر از رویکردهای روابط بین‌الملل است. ابزار مفهومی جدیدی که در راستای نیاز به تفکری متمایز درباره نظریه‌های روابط بین‌الملل در بافت‌های غیرمرکزی رشد کرده باشد.}, keywords_fa = {نظریه‌های روابط بین‌المل,کشورهای در حال توسعه,دیدگاه انتقادی,جنگ و مناز عه,دولت,حاکمیت,ناسیونالیسم}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_45850.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_45850_ad225a2ff6fa33d7c816d6fbd58fdbcb.pdf} } @article { author = {Eslami, Mohsen and Davand, Mohammad and Davand, Hojjat}, title = {Crisis in international relations theories; suitable infrastructures for Islamic theories}, journal = {International Relations Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {211-236}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {The main argument of this article is based on the belief that the grand theories of international relations cannot analyze many aspects and dimensions of topics such as war and peace and also new concerns such as environmental problems, communicable diseases, the nature of war in future and the status of its victims in those. This has led to different worldviews to challenge the problem of knowledge in international relations. Current trends do not accept the status quo either because the situation is not desirable or direct connection to power. In fact, these theories create a vacuum in the field of international relations to theorizing. On the other hand, scholars of Islam assess the possibility of providing Islamic theories for International relations in obtaining a balanced position between realism and idealism. Islam, respect for human to understand the field of international relations, without influenced by considerations of power and introduce resources of knowledge such as revelation and wisdom to society towards justice and prosperity. Therefore, the main purpose of Islam theorizing in international relations is achieving justice, freedom and prosperity.}, keywords = {theorizing,Islam,moderation,theism,international relations}, title_fa = {بحران نظریّه‌پردازی در روابط بین‌الملل؛ بستری مساعد برای اندیشه‌ورزی اسلامی}, abstract_fa = {استدلال اصلی این مقاله بر این مبنا استوار است که نظریّه­های کلان روابط بین­الملل از تحلیل بسیاری از ابعاد و زوایای موضوعات فرازمانی و فرامکانی (جنگ و صلح) و همچنین دغدغه‌های جدید (مشکلات محیط زیستی، شیوع بیماری­های واگیردار، ماهیّت جنگ­های آینده و وضعیّت قربانیان درآن و ...) بازمانده­اند. این موضوع سبب شده است تا جهان‌بینی‌هایی شکل گیرند که اساس مساله شناخت در روابط بین­الملل را به چالش کشند. رویکردهای اخیر، وضع موجود را یا به این دلیل که وضعیّت مطلوب نبوده و یا ارتباط مستقیمی با قدرت دارد؛ نپدیرفته و عملاً باعث ایجاد خلأ در نظریّه­پردازی برای رشته روابط بین­الملل گشته­اند. در این بین، اندیشمندان دین مبین اسلام، با طراحی واقعیّت­های صحنه روابط بین­الملل، امکان نظریّه‌پردازی اسلامی برای روابط بین­الملل را در اخذ مواضع متعادل اسلامی بین دو طیف واقع‌گرایی و آرمان‌گرایی می­دانند. اسلام، برای انسان این هویّت را قائل گردیده است تا صحنه روابط بین­الملل را بدون هیچ‌گونه تأثیر و تأثر از ملاحظات قدرت بشناسد و منابع شناخت از عقل گرفته تا وحی و فقه را در راستای تأمین عدالت و سعادت انسان و جامعه معرفی نماید. }, keywords_fa = {نظریّه‌پردازی,اسلام,میانه‌روی,خدامحوری,روابط بین‌الملل}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_45851.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_45851_b5db0bef765ca2ab18787ae7964e4bce.pdf} } @article { author = {Askary, Poriia and Khosravy, Yalda}, title = {International Law and the Necessity & Importance of Peace Studies}, journal = {International Relations Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {237-266}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {Peace in the classic sense has been interpreted as the "absence of war” which today is called "negative peace". UN Charter acknowledges this concept of peace and paragraph 1 of article 1 of the Charter clearly states the main goal of the organization as “maintaining international peace and security”. On the other hand, paragraph 3 of Article 2 of the UN Charter asks all members to settle their disputes by peaceful means in such a manner that international peace and security, and justice, are not endangered. After the establishment of United Nations and from 1945 onwards, the so-called modern international law in universities, including academic system of teaching in Iran, is originated from the same pattern referred to in paragraph 3 of Article 2 of the Charter and what is considered as peace, is often the negative concept of peace that whenever in conflict with justice, it prevails in order to overcome threats to international security. However, the concept of peace is inclusive of "negative peace" and "positive peace"; in the context of "positive peace” not only justice is not in conflict with peace, but it is necessary to have structural peace. This inclusive approach is the core of Peace Studies that according to Johan Galtung who is the founding father of peace studies, has gradually found its way to academic debates and circles and become one of the most important discourses in higher education. In peace education, in addition to the content, context and form of education are also of great importance. Therefore to transmit the above-mentioned concepts the education system should be peace oriented and devoid of structural violence. As a result, identifying and resolving structural violence elements in higher education should happen along with modifying the content. In this article while emphasizing on the importance of peace studies for enhancement of higher education system for International law and human rights law in Iran, we will provide recommendations for improving the quality and modifying patterns of peace education and peace studies in the Iranian universities.}, keywords = {Peace studies,structural peace,International Law,Iran's higher education system,Human rights}, title_fa = {ضرورت و بایسته‌های مطالعات صلح از دیدگاه حقوق بین‌الملل}, abstract_fa = {صلح در مفهوم کلاسیک خود، به «نبود جنگ» تعبیر شده که امروزه به آن «صلح منفی» گفته می­شود. منشور ملل متحد همین‌گونه از صلح را ارج نهاده و مهم‌ترین هدف سازمان را به صراحت در بند 1 ماده 1، حفظ صلح و امنیت بین­المللی قرار داده است و شورای امنیت نیز با اختیاراتی کم‌نظیر در جهت اعتلای این هدف مجهز شده است. از سوی دیگر، بند 3 ماده 2 منشور از کلیه اعضاء ملل متحد می­خواهد که اختلافات خود را با توسل به شیوه­های مسالمت­آمیزی حل و فصل کنند که صلح و امنیت بین­المللی و عدالت را به خطر نیفکنند. از سال 1945 و تأسیس سازمان ملل متحد به این طرف، آنچه به عنوان حقوق بین­الملل مدرن در دانشگاه­ها و از جمله در نظام آکادمیک ایران تدریس شده، تا حد زیادی از همین الگوی مصرّح در بند 3 ماده 2 منشور نشأت گرفته و آنچه از صلح مدنظر است، غالباً همان مفهوم منفی صلح است که در زمان تعارض، بر عدالت رجحان داده شده تا تهدیدات علیه امنیت بین­المللی خنثی شوند. این در حالی است که مفهوم صلح اعم است از «صلح منفی» و «صلح مثبت»؛ در چهارچوب «صلح مثبت» نه تنها عدالت در تعارض با صلح قرار نمی­گیرد، بلکه تحقق عدالت لازمه ایجاد صلح ساختاری است. این نگاه و قرائت جامع است که موضوع مطالعات صلح قرار گرفته و به زعم یوهان گلتونگ نروژی که وی را پدر مطالعات صلح در جهان نام نهاده­اند، از دهه 1950 به این سو، رفته‌رفته جای خود را در مباحث و محافل دانشگاهی باز کرده و امروزه به یکی از مهمترین گفتمان­ها در سطح آموزش عالی بدل شده است. در آموزش صلح، علاوه بر محتوا، چهارچوب و شکل آموزش نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا برای انتقال مفاهیم فوق­الذکر نظام آموزشی نیز باید صلح­مدار و از خشونت ساختاری بری باشد. در نتیجه، شناسایی عوامل خشونت ساختاری در نظام آموزش عالی و برطرف‌نمودن آن باید توأم با اصلاح محتوا صورت پذیرد. ما در این مقاله ضمن تأکید بر اهمیت مطالعات صلح در جهت تقویت نظام آموزش عالی حقوق بین­الملل و حقوق بشر در ایران، با بررسی الگوهای موجود، به ارائه پیشنهادهایی در جهت ارتقاء سطح کیفی و اصلاح الگوهای آموزش صلح و مطالعات صلح در نظام دانشگاهی ایران خواهیم پرداخت.}, keywords_fa = {مطالعات صلح,صلح ساختاری,حقوق بین‌الملل,نظام آموزش عالی ایران,حقوق بشر}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_45852.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_45852_bd720ae46cf53d8bfa4b5dec67803025.pdf} } @article { author = {Faragyrad, Abdoreza and hashemy, seyedmostafa}, title = {Factors Influencing Political and Security Instability in the Persian Gulf}, journal = {International Relations Researches}, volume = {6}, number = {22}, pages = {267-293}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {In the Gulf geopolitical region, many factors have the potential to undermine the region's political and security stability. Each of these factors have different dimensions and are at different levels. However, in the Gulf region, the most important factor that constitutes the region's mental structure is "competition" and, as an outlier, overshadows other instability factors. The main research question is, what are the causes of instability and instability in the Gulf region and is there a factor that can overshadow other factors and be a major factor in regional instability? The hypothesis of the paper in response to the research question is that there are several factors in the region that have caused instability in the region. However, the most important factor that has the potential to stabilize or destabilize the Gulf region is the "geopolitical system" of the region and each of them. Regional political systems are striving to achieve a high place in this geopolitical structure. Multiple security systems stemming from geopolitical structure and bipartisan geopolitical order are the main political challenges in the region, while changing the geopolitical structure of the region results in regional security changes and regional governments' foreign policy approach, neutralizing and disrupting regional factors. Will provide the platform for security and political stability in the region. The article is descriptive-analytical and uses library tools such as books, articles, internet and interviews with professors and academic elites.}, keywords = {Gulf Region,Offensive Realism,Defensive realism,Security,Geopolitical Structure}, title_fa = {عوامل مؤثر در ایجاد بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی منطقه خلیج‌فارس}, abstract_fa = {در منطقه ژئوپلیتیک خلیج­فارس عوامل بسیاری توان برهم­زدن ثبات سیاسی و امنیتی منطقه را دارد. هر یک از عوامل دارای ابعاد متفاوتی­اند و در سطوح متفاوتی قرار دارند. با این­حال در منطقه خلیج­فارس، مهمترین عاملی که ساخت ذهنی منطقه را تشکیل داده ”رقابت“ است و به عنوان عامل فرادست؛ دیگر عوامل بی­ثبات را تحت‌الشعاع خود قرار می­دهد. سئوال اصلی پژوهش این است که ناپایداری و بی­ثباتی در منطقه خلیج­فارس ریشه در چه عواملی دارد و آیا عاملی وجود دارد که بتواند دیگر عوامل را تحت­الشعاع خود قرار دهد و به عنوان عامل اصلی در بی­ثباتی منطقه به حساب آید؟ فرضیه مقاله در پاسخ به سئوال پژوهش این است که عوامل متعددی در منطقه وجود دارد که باعث بی­ثباتی در منطقه شده­اند با اینحال مهم­ترین عاملی که ظرفیت ایجاد ثبات و یا بی­ثباتی در منطقه خلیج فارس را دارد، ”نظام ژئوپلیتیک“ منطقه است و هر یک از نظام­های سیاسـی منطـقه در تلاشند تا به یک جایـگاه برتر در این ساختار ژئوپلیتیک برسند. نظام­های متعدد امنیتی ناشی از ساختار ژئوپلیتیکی و نظم ژئوپلیتیک دوقطبی منطقه­ای بوده و زمینه اصلی بروز چالش­های سیاسی در منطقه می­باشد؛ درحالیکه تغییر ساخت ژئوپلیتیک منطقه منجر به تغییر نظام امنیتی منطقه شده و رویکرد سیاست خارجی دولت­های منطقه، ظرفیت خنثی­سازی و بلااثر کردن عوامل تنش­زای منطقه را خواهد داشت و بستر را برای ایجاد ثبات امنیتی و سیاسی در این منطقه فراهم می­نماید. مقاله به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانه­ای نظیر کتب، مقالات، اینترنت و مصاحبه با اساتید و نخبگان دانشگاهی مورد نگارش درآمده است.}, keywords_fa = {منطقه خلیج‌فارس,رئالیسم تهاجمی,رئالیسم تدافعی,امنیت,ساختار ژئوپلیتیک}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_45867.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_45867_d6ea6749ef9a0bc49da98631634a7f06.pdf} }