@article { author = {Tabataee, Seyd Mohamad}, title = {The European Parliamentary System, From the Interaction of Mono Systems and Non-Cameramanism to the Balance between the Supreme and National Assembly}, journal = {International Relations Researches}, volume = {7}, number = {24}, pages = {15-44}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {If we study governments and political systems on the basis of a series of similar and consistent patterns and patterns, Europe has always seen a set of interconnected political units that has created the most interconnection and closeness over time. One of the features of European politics and government has been the development of democratic ideas, institutions and mechanisms known as "Western democracy" with its advantages and disadvantages. The House of Representatives is also one of the main institutions of democracy and the most solid pillar of the liberal democracy system, formed in various forms and functions in European governments.In practice, different historical backgrounds and different political and social traditions have shaped various forms of parliamentary structures in Europe. Accordingly, the present paper seeks to examine the various forms of public representation and expression of the will of the legislature and the parliamentary system in Europe. The main questions of the article seek to understand whether the institutionalization of the role of popular representation within the structure of monocameralism is closer to the principles of democracy, or in the form of non-democracy (bilingualism). Also in the bicameral system, is the supremacy of the supreme parliaments or the real power of the national parliaments? In fact, given the dynamics of European societies combined with national and political diversity, both the mono-structure and the bureaucratic representationalism are representative of the regime and have no democratic advantage over the other. In many ways, including the political heritage and historical tradition of many European countries, we are witnessing the formation of a two-chamber structure composed of the Supreme and National Assembly. In this case, the two chambers have never had the same weight and authority, but the one elected directly by the people has more superiority and credibility than the one whose representatives are appointed or indirectly appointed. It is therefore assumed that the existence of two chambers of parliament will create some balance in the legislative branch.}, keywords = {Parliamentary system,Mono-Kemalism,Decommissioning,Supreme Councils,National Assemblies}, title_fa = {نظام پارلمانی در اروپا، از تعامل سیستم‌های مونو و بی‌کامرالیسم تا تعادل میان مجالس عالی و ملی}, abstract_fa = {اگر قائل به مطالعه دولت‌ها و سیستم‌های سیاسی براساس یک سری اشتراکات و الگوهای مشابه و سازگار باشیم، اروپا همواره شاهد مجموعه‌ای از واحدهای سیاسی به هم پیوسته و در هم تنیده بوده که بیشترین ارتباط و نزدیکی متقابل را در گذر زمان به ‌وجود آورده است. یکی از ویژگی‌های سیاست و حکومت در اروپا، رشد و نمو اندیشه‌ها، نهادها و سازوکارهای مردم‌سالارانه‌ای بوده که به‌عنوان"دموکراسی غربی" همراه با مزایا و معایب آن می‌شناسیم. مجالس نمایندگی نیز یکی از اصلی‌ترین نهادهای مردم‌سالاری و استوارترین ستون‌‌های نظام لیبرال دموکراسی بوده که به اشکال مختلف و کارکردهای متفاوت در دولت‌های اروپایی شکل گرفته است. در بوته عمل، پیشینه‌های متفاوت تاریخی و سنت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی، باعث شکل‌گیری اشکال گوناگونی از ساختارهای پارلمانی در اروپا شده است. بر این اساس، مقاله حاضر به دنبال بررسی اشکال مختلف نمایندگی مردم و تجلی اراده همگانی در قالب قوه مقننه و نظام پارلمانی در اروپا می‌باشد. پرسش‌های اصلی مقاله به دنبال درک آن است که نهادینگی نقش نمایندگی مردمی در قالب ساختار مونوکامرالیسم (تک مجلسی) به اصول مردم‌سالاری نزدیک‌تر است یا در شکل بی‌کامرالیسم (دومجلسی)؟ همچنین در سیستم دومجلسی، برتری با مجالس عالی بوده یا قدرت واقعی از آن مجالس ملی می‌باشد؟ درواقع با توجه به پویایی جوامع اروپایی همراه با تنوعات ملی و سیاسی، هر دو ساختار مونو و بی‌کامرالیسم تجلی‌بخش رژیم نمایندگی بوده و هیچ‌یک مزیت دموکراتیک بر دیگری ندارد. به‌علل مختلف ازجمله میراث سیاسی و سنت تاریخی در بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد شکل‌گیری ساختاری دومجلسی مرکب از مجلس عالی و ملی می‌باشیم. در این حالت هیچ‌گاه دو مجلس از وزنی برابر و اقتداری یکسان برخوردار نبوده، بلکه همواره مجلسی که نمایندگان آن با آرای مستقیم مردم انتخاب می‌شود از برتری و اعتبار بیشتری نسبت به مجلسی که نمایندگان آن انتصابی یا به صورت غیرمستقیم تعیین می‌شود، برخوردار است. بنابراین فرض بر این است که وجود دو مجلس نمایندگی باعث ایجاد نوعی تعادل و توازن در سطح قوه مقننه می‌گردد.}, keywords_fa = {نظام پارلمانی,مونوکامرالیسم,بی‌کامرالیسم,مجالس عالی,مجالس ملی}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_53752.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_53752_77b3015faaf60e7ff10bc3740df34797.pdf} } @article { author = {Dehshiri, Mohamad Reza and Ghasemi, Ruhollah}, title = {Quadruple crises and the rise of the extreme right in Europe}, journal = {International Relations Researches}, volume = {7}, number = {24}, pages = {45-78}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {Political and social currents and movements utilize specific intellectual origins to organize their actions on the basis of them and to achieve the intended goals. The far-right movement is no exception and adopts some elements such as racism, social Darwinism, chauvinism, populism, anti-immigrantism, xenophobia, welfare patriotism, opposition to European integration, and the re-emergence of national identity, and the re-emergence of national identity. It has had a social and social impact and has achieved significant success in the national and EU elections. In response to the question what is the rise of the far right in Europe? The authors believe that the four crises of resource distribution, political representation, identity, and immigration have played an undeniable role in this regard.}, keywords = {Fascism Theory,Extremist Right,Racism,Identity,Anti-Immigration}, title_fa = {بحران‌های چهارگانه و خیزش راست افراطی در اروپا}, abstract_fa = {جریان‌ها و جنبش‌های سیاسی و اجتماعی از خاستگاه‌های فکری ویژه بهره می‌گیرند تا بتوانند کنش‌های خود را بر اساس آنها سامان دهند و به اهداف مدنظر دست یابند. جریان راست افراطی  نیز از این قاعده مستثنی نیست و با اتخاذ برخی مولفه‌ها مانند  نژادپرستی، داروبنیسم اجتماعی، شوونیسم، پوپولیسم، ضدیت با مهاجران، بیگانه‌ستیزی، میهن‌پرستی رفاه‌طلبانه، مخالفت با یکپارچگی اروپا و برجسته‌سازی هویت ملی، در دهه اخیر خیزش دوباره‌ای در روند سیاسی و اجتماعی این قاره داشته  و در انتخابات پارلمان‌های ملی و اتحادیه اروپا نیز موفقیت قابل توجهی کسب کرده است. در پاسخ به این پرسش که دلابل رشد جریان راست افراطی در اروپا چیست؟ نگارندگان بر این اعتقادند که بحران‌های چهارگانه توزیع منابع، نمایندگی سیاسی، هویت و مهاجرت نقش انکارناپذیری را در این زمینه ایفا کرده‌اند. }, keywords_fa = {نظریه فاشیسم,راست افراطی,نژادپرستی,هویت,ضدمهاجرت}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_53754.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_53754_7140d993da8a2c76886dabaf5052ea32.pdf} } @article { author = {Haji Yousefi, Amir Mohamad and Zakeri, Mahdokht}, title = {Identifying Maximum and Open Conflicts in the Middle East: A Theoretical Model}, journal = {International Relations Researches}, volume = {7}, number = {24}, pages = {79-108}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {Contemporary history of the Middle East has always been associated with a variety of conflicts. Ethnic and religious uprisings, the emergence of all kinds of terrorist groups, local conflicts, intergovernmental wars and all kinds of foreign interference in the affairs of regional governments have all been the issues that the people of the Middle East have faced in recent years. This article seeks to introduce the concept of "end to end conflicts" by emphasizing the post-9 conflict, the Middle East region being the site of recurring and endless conflicts. In analyzing the causes and repercussions of these conflicts, numerous studies have often been conducted with positivist approaches. The main claim of this paper is that the examination of why such recurrence conflicts cannot be achieved with dominant positivist approaches such as realist theory. Therefore, in order to fill this gap, the paper, using the unrealistic notion of "identification", presents the "four-sided maximal identification" model as a new tool for analyzing why Middle East conflicts exist.}, keywords = {Reconsideration Conflict,Identification,Maximum Recognition Quadratic Model}, title_fa = {شناسایی حداکثری و منازعات بازفرجام خاورمیانه: یک مدل نظری}, abstract_fa = {تاریخ معاصر منطقه خاورمیانه همواره با انواع منازعات همراه بوده است. شورش‌های قومی و مذهبی، ظهور انواع گروه‌های تروریستی، منازعات محلی، جنگ‌های بین دولتی و انواع مداخلات خارجی در امور دولت‌های منطقه، همه از مواردی است که مردم خاورمیانه در طول سالهای اخیر با آن مواجه بوده اند. این مقاله بر آن است که ابتدا با معرفی مفهوم «منازعات بازفرجام» به این بپردازد که با تاکید بر منازعات پس از سال۲۰۰۳، منطقه خاورمیانه محل وقوع منازعاتی تکرارشونده و بی پایان بوده است. در تحلیل چرایی و بازفرجامی این منازعات، پژوهش‌های متعددی اغلب با رویکردهای اثبات‌گرایانه انجام پذیرفته است. ادعای اصلی این مقاله این است که بررسی چرایی وقوع چنین منازعات بازفرجامی با رویکردهای غالب اثبات‌گرایانه از جمله نظریه رآلیستی قابل حصول نیست. لذا به منظور پرنمودن این خلا، مقاله با استفاده از مفهوم غیررآلیستی «شناسایی»، مدل «چهار وجهی شناسایی حداکثری» را به مثابه ابزاری نوین برای تحلیل چرایی وجود منازعات بازفرجام خاورمیانه ارائه می نماید.}, keywords_fa = {منازعه بازفرجام,شناسایی,مدل چهار وجهی شناسایی حداکثری}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_53755.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_53755_3e093173826494d5d736ffb4def4514a.pdf} } @article { author = {Shafiee, Nozar}, title = {Explain the factors that influence the Trump administration's strategy towards Afghanistan}, journal = {International Relations Researches}, volume = {7}, number = {24}, pages = {109-132}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {This article seeks to answer the question, what areas, conditions, and factors have been instrumental in formulating President Donald Trump's strategy toward Afghanistan? The hypothesis of the paper, which has been analyzed in a descriptive-analytical way, is that the fear of the Afghan government collapsing and turning it into a paradise for terrorists and, consequently, targeting US and its allies by terrorists, has led to a new US strategy towards Afghanistan. Is. It is important to consider this question and the hypothesis that the Afghanistan issue is closely linked to Iran's national security and interests and that it is analytically observable. The paper's findings indicate that the specific circumstances and complexities of Afghanistan's natural and human geography, as well as the security considerations of regional countries, are critical to the success or failure of any strategy in Afghanistan, and these factors may pose serious challenges in implementing the new US strategy.}, keywords = {Zero Base Strategy,Trump Strategy,Sustainable Freedom Operations,Afghanistan Crisis}, title_fa = {تبیین عوامل موثر بر اتخاذ استراتژی دولت ترامپ نسبت به افغانستان}, abstract_fa = {این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که چه  زمینه‌ها، شرایط و عواملی در تدوین استراتژی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نسبت به افغانستان موثر بوده‌اند ؟ فرضیه مقاله که به روش توصیفی - تحلیلی بررسی شده آن است که ترس از فروپاشی دولت افغانستان و تبدیل شدن این کشور به بهشت تروریست‌ها و در نتیجه، هدف قرار گرفتن منافع آمریکا و متحدینش به وسیله تروریست‌ها، باعث اتخاذ استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان شده است.  بررسی این سوال و فرضیه از آن نظر اهمیت دارد که مساله افغانستان ارتباط تنگاتنگی با منافع و امنیت ملی ایران دارد و رصد تحولات ان به لحاظ تحلیلی حائز اهمیت است. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد که شرایط و پیچیدگی‌های خاص جغرافیای طبیعی و انسانی افغانستان و نیز ملاحظات امنیتی کشور های منطقه در موفقیت یا ناکامی هر گونه استراتژی در افغانستان مهم هستند و احتمالا همین عوامل چالش‌های جدی را در مسیر اجرای استراتژی جدید آمریکا به وجود می‌آورد. }, keywords_fa = {استراتژی صفر پایه,استراتژی ترامپ,عملیات آزادی پایدار,بحران افغانستان}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_53756.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_53756_63133954d1d85118a99c8fb9081f46b8.pdf} } @article { author = {Sabouri, Ziauddin and Salehian, Tajoddin}, title = {Strategic Review of Economic Diplomacy of the Islamic Republic of Iran Case Study: Eleventh and Twelfth Governments}, journal = {International Relations Researches}, volume = {7}, number = {24}, pages = {133-158}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {Based on upstream documents, especially the 20-year perspective of 1404, the Islamic Republic of Iran is considered to be a developed country with a leading economic, scientific and technological position at the regional level, with active and productive interaction with the world economy. This important goal cannot be achieved unless all capacities, including "economic diplomacy" in foreign policy, are fully utilized. The Eleventh Government, and in particular the Twelfth Government, has declared its foreign policy economically driven and, in line with the goals of its upstream documents, its primary objective is to assist national development and prosperity through constructive and effective engagement in international relations. As the Eleventh State took a major step forward in resolving the nuclear dispute as the most important obstacle. But with a pathological look at the performance of the eleventh government, the need for efficient foreign policy organization and effective economic diplomacy strategies to achieve the macro-systemic goals as well as moderation-oriented government programs, when the twelfth government began with the year of a resilient economy, production and employment, more than doubled. Feels ahead. Using the documentary and library method, the authors, while outlining the subject and expressing the features of a development-oriented foreign policy, address the most significant obstacles and shortcomings to "economic diplomacy" in the clerical state (Eleventh and Twelfth Governments) and their suggestions and solutions. To fix them.}, keywords = {economic diplomacy,Constructive and Effective Interaction,Developmental Foreign Policy,Iran's 20-Year Vision Document}, title_fa = {بررسی راهبردی دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مطالعه موردی: دولت یازدهم و دوازدهم}, abstract_fa = {براساس اسناد بالادستی به‌ویژه چشم‌اندار بیست ساله تا 1404، جمهوری اسلامی ایران به صورت یک کشور توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و دارای تعامل فعال و سازنده با اقتصاد جهانی در نظر گرفته شده است. این هدف مهم محقق نمی‌‌شود مگر از همه ظرفیت‌ها از جمله «دیپلماسی اقتصادی» در سیاست خارجی به‌طور کامل و مفید استفاده شود. دولت یازدهم و به‌ویژه  دولت دوازدهم، سیاست خارجی خود را اقتصادمحور و مطابق اهداف اسناد بالادستی، هدف اصلی آن را کمک به توسعه و رفاه ملی از طریق تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل عنوان کرده است. هم‌چنان‌که دولت یازدهم با حل مناقشه هسته‌ای به‌عنوان مهمترین مانع، گام بلندی را در این راه برداشت. اما با نگاهی آسیب‌شناسانه به عملکرد دولت یازدهم، ضرورت ساماندهی سیاست‌ خارجی کارآمد و به‌کارگیری راهبردهای موثر دیپلماسی اقتصادی برای تحقق اهداف کلان نظام و همچنین برنامه‌های دولت اعتدال‌گرا در شرایطی که دولت دوازدهم همزمان با سال اقتصاد مقاومتی، تولید  واشتغال آغاز به کار کرده، بیش از پیش احساس می‌شود. از همین رو، نویسندگان با استفاده از روش اسنادی و کتابخانه‌ای، ضمن تشریح موضوع و بیان ویژگی‌های یک سیاست خارجی توسعه‌گرا، به مهم‌ترین موانع و نواقص پیش روی «دیپلماسی اقتصادی» در دولت‌ روحانی( دولت‌های یازدهم و دوازدهم) پرداخته و پیشنهادات و راهکارهای خود را جهت رفع آن‌ها بیان کرده‌اند.}, keywords_fa = {دیپلماسی اقتصادی,تعامل سازنده و مؤثر,سیاست خارجی توسعه گرا,سند چشم انداز بیست ساله ایران}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_53757.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_53757_411c5aa807d9d446ab3c5cd41fa17b3c.pdf} } @article { author = {Khani, Mohammad Hasan and Masrour, Mohammad}, title = {China's Rise: US Challenges Facing China's Increasing Power in International Relations}, journal = {International Relations Researches}, volume = {7}, number = {24}, pages = {159-184}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {With the collapse of the Soviet Union and the end of the US bipolar system, the United States claimed the status of undisputed power and the most powerful state in the international system, an actor capable of directing international rules and procedures alone. However, by challenging the US, other major powers continued their efforts to change this situation with long-term and strategic planning. These actors have always threatened America's top position as a potential competitor. China is one of the great powers whose potential to transform America into a superpower and occupy its current position has raised concerns among US strategists and officials. As a result, the United States shifted the focus of its national security strategy from the Middle East to East Asia in the second decade of the twenty-first century to counter this potential threat.This paper examines the challenges that China's emergence vis-à-vis the United States, and examines these five areas of economic, political, military, cultural, and cyber, given the competition between China and the United States. The paper concludes with the assumption that the rise of China's national power in these five areas is clearly a major challenge and threat to the United States' superior position among world powers.With the collapse of the Soviet Union and the end of the US bipolar system, the United States claimed the status of undisputed power and the most powerful state in the international system, an actor capable of directing international rules and procedures alone. However, by challenging the US, other major powers continued their efforts to change this situation with long-term and strategic planning. These actors have always threatened America's top position as a potential competitor. China is one of the great powers whose potential to transform America into a superpower and occupy its current position has raised concerns among US strategists and officials. As a result, the United States shifted the focus of its national security strategy from the Middle East to East Asia in the second decade of the twenty-first century to counter this potential threat.This paper examines the challenges that China's emergence vis-à-vis the United States, and examines these five areas of economic, political, military, cultural, and cyber, given the competition between China and the United States. The paper concludes with the assumption that the rise of China's national power in these five areas is clearly a major challenge and threat to the United States' superior position among world powers.}, keywords = {America,China,Power,international relations}, title_fa = {ظهور چین: چالش‌های ایالات‌متحده آمریکا در مواجهه با قدرت روزافزون چین در روابط بین‌الملل}, abstract_fa = {با فروپاشی شوروی و پایان نظام دوقطبی ایالات متحده آمریکا مدعی کسب جایگاه قدرت بلامنازع و قدرتمند‌ترین دولت  در نظام بین‌الملل گردید،  بازیگری که توانایی جهت‌دهی به قواعد و رویه‌های بین‌المللی را به‌تنهایی داراست. با این همه سایر قدرتهای بزرگ با به چالش‌کشیدن آمریکا، تلاش‌ها خود را برای تغییر این شرایط را با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و استراتژیک ادامه دادند. این بازیگران همیشه به‌عنوان یک رقیب بالقوه جایگاه برتر آمریکا را تهدید می‌کردند. چین یکی از این قدرت‌های بزرگ است که توانایی‌های بالقوه این کشور برای تبدیل‌شدن به ابرقدرت و اشغال جایگاه فعلی آمریکا، باعث نگرانی استراتژیست‌ها و مقامات آمریکایی شده است. درنتیجه ایالات‌متحده در دهه دوم قرن بیست‌ویکم تمرکز استراتژی امنیت ملی خود را از خاورمیانه به شرق آسیا انتقال داد تا بتواند با این تهدید بالقوه مقابله کند. مقاله حاضر با مفروض قراردادن این رقابت میان چین و ایالات‌متحده آمریکا به بررسی چالش‌هایی پرداخته که ظهور چین در مقابل آمریکا قرار می‌دهد و این چالش‌ها در پنج حوزه اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و سایبری مورد واکاوی قرار گرفته است. مقاله در پایان به ارزیابی این فرضیه پرداخته که افزایش قدرت ملی چین در این پنج حوزه به‌صورت آشکار چالش و تهدیدی اساسی برای  جایگاه برتر  ایالات‌متحده در میان قدرت‌های جهانی است با فروپاشی شوروی و پایان نظام دوقطبی ایالات متحده آمریکا مدعی کسب جایگاه قدرت بلامنازع و قدرتمند‌ترین دولت  در نظام بین‌الملل گردید،  بازیگری که توانایی جهت‌دهی به قواعد و رویه‌های بین‌المللی را به‌تنهایی داراست. با این همه سایر قدرتهای بزرگ با به چالش‌کشیدن آمریکا، تلاش‌ها خود را برای تغییر این شرایط را با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و استراتژیک ادامه دادند. این بازیگران همیشه به‌عنوان یک رقیب بالقوه جایگاه برتر آمریکا را تهدید می‌کردند. چین یکی از این قدرت‌های بزرگ است که توانایی‌های بالقوه این کشور برای تبدیل‌شدن به ابرقدرت و اشغال جایگاه فعلی آمریکا، باعث نگرانی استراتژیست‌ها و مقامات آمریکایی شده است. درنتیجه ایالات‌متحده در دهه دوم قرن بیست‌ویکم تمرکز استراتژی امنیت ملی خود را از خاورمیانه به شرق آسیا انتقال داد تا بتواند با این تهدید بالقوه مقابله کند. مقاله حاضر با مفروض قراردادن این رقابت میان چین و ایالات‌متحده آمریکا به بررسی چالش‌هایی پرداخته که ظهور چین در مقابل آمریکا قرار می‌دهد و این چالش‌ها در پنج حوزه اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و سایبری مورد واکاوی قرار گرفته است. مقاله در پایان به ارزیابی این فرضیه پرداخته که افزایش قدرت ملی چین در این پنج حوزه به‌صورت آشکار چالش و تهدیدی اساسی برای  جایگاه برتر  ایالات‌متحده در میان قدرت‌های جهانی است}, keywords_fa = {آمریکا,چین,قدرت,روابط بین‌الملل}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_53760.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_53760_e542d6d6a85fdaacf6120773c0641800.pdf} } @article { author = {Modarres, Mohamadvali and Khalili, Reza and Atanegad, Habib}, title = {The Role of Military-Industrial Complexes in US Foreign Policy}, journal = {International Relations Researches}, volume = {7}, number = {24}, pages = {185-214}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {Influencing military-industrial complexes in the American political structure, it presents its economic goals and interests as the goals and interests of this country and its allies and, using various mechanisms, plays a prominent role in shaping it. And they have played a role in advancing US foreign policy during and after the Cold War. In this article, by examining the role of military-industrial complexes in US foreign policy, we test the hypothesis that the influence of military-industrial complexes on US foreign policy-related institutions leads to foreign policy interventionism. And it's been a war. Research information and data rely on library and documentary sources, and the authors attempt to analyze and explain the mechanisms and role of military-industrial complexes in US foreign policy after World War II, using important historical evidence.}, keywords = {Foreign Policy,military-industrial complexes,Interventionism,Militarism,United States}, title_fa = {نقش مجتمع‌‏های نظامی- صنعتی در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا}, abstract_fa = {مجتمع­های نظامی-صنعتی با نفوذ در ساختار سیاسی آمریکا، اهداف و منافع اقتصادی خود را به عنوان اهداف و منافع این کشور و هم‏پیمانانش جلوه داده و با بهره‏گیری از مکانیزم‏های مختلف، نقش برجسته‏ای را در شکل‏دهی و پیشبرد سیاست خارجی ایالات متحده در دوران جنگ سرد و پس از آن ایفا کرده‏اند. در این مقاله با طرح این سؤال که مجتمع‌های نظامی-صنعتی چه نقشی در سیاست خارجی آمریکا داشته­اند، این فرضیه را به آزمون می‌گذاریم که نفوذ مجتمع‌های نظامی-صنعتی در نهادهای مرتبط با سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا باعث هدایت سیاست خارجی این کشور به سمت مداخله‌گرایی و جنگ شده است. اطلاعات و داده‏های تحقیق متکی به منابع کتابخانه­ای و اسنادی است و نویسندگان می‏کوشند با استناد به شواهد و مصادیق مهم تاریخی به تحلیل و تبیین مکانیزم‏ها و نقش مجتمع‌های نظامی- صنعتی در سیاست خارجی آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم بپردازند.}, keywords_fa = {سیاست خارجی,مجتمع‌های نظامی-صنعتی,مداخله‌گرایی,نظامی‌گری,ایالات متحده آمریکا}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_53764.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_53764_7aa90472fb833b21300c9dd46d30707a.pdf} } @article { author = {Panahi, Abbas and Mehrnia, Amir}, title = {The forest movement in the light of the struggle of the great powers}, journal = {International Relations Researches}, volume = {7}, number = {24}, pages = {215-236}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {The forest movement took place in the early decades of the twentieth century, at the same time as the outbreak of World War I in Gilan. Given the critical conditions of the world, Russia, Britain, Germany and the Ottomans tried to use the forest movement for their own political ends. The emergence of the Bolshevik revolution in Russia and the plan of world internationalism, as well as the tendency of some forest movement leaders to Bolshevism, aroused the British panic, and this interfered with the movement's issues. On the other hand, other war-torn states, such as the Germans and the Ottomans, indirectly supported the movement. The struggle of the big states over the forest movement was due to the geopolitical position of northern Iran and the importance of the Caucasus region to the forces involved in the war. The findings indicate that some countries' real purpose in these struggles was to pressurize the newly established Soviet government and others to engage their political rival in northern Iran and pursue their interests in Iran. As a result of these policies, the forest movement failed. Accordingly, the main research question is what attitudes and goals did the large governments pursue towards the forest movement? The paper hypotheses that the forest movement, due to its coincidence with World War I and its neighborhood in the Caucasus, was of particular interest to large states, and this led to the future of the forest movement in the conflict of large states influenced by its political goals. Governments.}, keywords = {Forest movement,Soviet,British,Ottoman,German}, title_fa = {جنبش جنگل در پرتو کشمکش قدرت‌های بزرگ}, abstract_fa = {جنبش جنگل در دهه‌های نخست سده بیستم و هم زمان با شروع جنگ جهانی اول در گیلان به وقوع  پیوست. با توجه به شرایط بحرانی جهان، روسیه، انگلستان،آلمان و عثمانی سعی داشتند از جنبش جنگل برای­کامیابی‌های سیاسی خود سود جویند. شکل‌گیری انقلاب بلشویکی در روسیه و طرح انترناسیونالیسم جهانی و همچنین گرایش برخی از رهبران جنبش جنگل به بلشویزم، وحشت انگلیسی‌ها را برانگیخت ­­و این موضوع موجب دخالت آنها در مسائل مربوط به جنبش گشت. از سوی دیگر، سایر دولت‌های درگیر جنگ نظیرآلمان و عثمانی به طور غیرمستقیم از  جنبش حمایت می‌کردند. کشمکش دولت‌های بزرگ  بر سر جنبش جنگل، به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی شمال ایران  و اهمیت منطقه قفقاز برای نیروهای درگیر در جنگ بود. یافته­های تحقیق بیانگر آن است­که هدف واقعی برخی کشورها از این کشمکش‌ها، در فشار قرار دادن دولت تازه‌تاسیس شوروی و برخی دیگر درگیرنمودن رقیب سیاسی خود در شمال ایران و دستیابی به منافع‌شان در ایران بود. برآیند این سیاست‌ها موجب ناکامی جنبش جنگل گشت. بر این اساس، پرسش اصلی پژوهش مبتنی بر آن است که دولت‌های بزرگ چه نگرش‌ها و اهدافی را در برابر جنبش جنگل دنبال می‌کردند؟ فرضیة مقاله معطوف به آن است که جنبش جنگل به دلیل هم زمانی وقوع آن با جنگ جهانی اول و واقع‌شدن در همسایگی قفقاز، مورد توجه ویژه دولت‌های بزرگ قرار گرفت و این مساله موجب شد تا آینده جنبش جنگل در کشمکش دولت‌های بزرگ تحت تاثیر اهداف سیاسی آن دولت‌ها قرار گیرد.}, keywords_fa = {جنبش جنگل,شوروی,انگلستان,عثمانی,آلمان}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_53765.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_53765_bfe96125328b1d73a8cb5d5fe58ccd9a.pdf} } @article { author = {Shahbazi, Aramesh and Momeni, Majidreza}, title = {The role of the higher education system in the link between science development and peacebuilding}, journal = {International Relations Researches}, volume = {7}, number = {24}, pages = {237-264}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {Most of the roles considered for Iranian-Islamic higher education are summarized in the context of nurturing an expert and efficient scientific generation, promoting and enhancing national knowledge through adopting macro-educational policies and policies and facilitating the development of the country. To this end, the higher education system is one of the most important mechanisms of scientific and efficient development in the country, consisting of a remarkable range of different generations of society from young, expert, experienced and dynamic. However, the higher education system, on the other hand, is not oblivious to the transcendent concepts that embody the values ​​existing in the context of society, including peace, which has long been a guarantor of the union of elements and social elements, and inspired by the concepts and categories of values ​​that In addition to ethical concepts, they are rooted in culture, beliefs, and even laws, trying to best implement their policies and policies. In this respect, higher education, while paying attention to the concept and function of peace in the international community, establishes a strong link between peace and the development of science across national boundaries, which transforms indigenous knowledge development within the sovereign territories of states, transforming itself into a science-level concept. Internationalization leads and provides both the ground for peace and scientific development.This article delves into the essential relationship between peace and science development, and the need for serious attention by the higher education system to this end, examining the mechanisms and practical frameworks for establishing a link between peacebuilding and promoting science as such.}, keywords = {Iran Higher Education System,Science,Promoting Science,Peacebuilding,UNESCO,intellectual property rights}, title_fa = {نقش نظام آموزش عالی در پیوند میان توسعه علم و تحکیم صلح}, abstract_fa = {عمده نقش‌هایی که برای آموزش عالی ایرانی- اسلامی در نظر گرفته می‌شود در قالب تربیت نسل متخصص و کارآمد علمی، ترویج و ارتقای دانش ملی و از رهگذر اتخاذ تدابیر و سیاست‌های کلان آموزشی و مساعد کردن زمینه لازم برای توسعه کشور خلاصه می‌شود. به این منظور نظام آموزش عالی از مهم‌ترین سازوکارهای توسعه علمی و کارآمدی در کشور محسوب می‌شود که با طیف قابل ملاحظه‌ای از نسل‌های مختلف جامعه از قشر جوان، متخصص، باتجربه و پویا تشکیل می‌شود. با این حال، از سوی دیگر، نظام آموزش عالی، به مفاهیمی متعالی، که متجلی ارزش‌های موجود در متن جامعه است،  از جمله صلح که از دیرباز ضامن پیوند اجزا و عناصر اجتماع است، بی‌اعتنا نیست و با الهام از مفاهیم و مقولات ارزشی که علاوه بر مفاهیم اخلاقی، ریشه در فرهنگ، باور و حتی قوانین موجود دارند، می‌کوشد تا به بهترین نحو ممکن به اعمال خطی مشی و سیاست‌هایش جامه عمل بپوشاند. از این حیث، آموزش عالی، ضمن لزوم توجه به مفهوم و کارکرد صلح در جامعه بین‌المللی، به برقراری پیوند وثیق میان صلح و توسعه علم در مرزهای ملی می‌پردازد که توسعه بومی دانش در چارچوب قلمروهای حاکمیتی دولت‌ها، خود، به تحول مفهوم علم در سطح بین‌المللی می‌انجامد و از این رهگذر، هم زمینه‌های استقرار صلح فراهم می‌شود و هم توسعه علمی مهیا می‌گردد. این مقاله ضمن تأملی در ارتباط ماهوی صلح و توسعه علم، و لزوم توجه جدی نظام آموزش عالی به این مهم، به بررسی سازوکارها و چارچوب‌های عملی برقراری پیوند میان تحکیم صلح و ترویج علم در قالب این نظام پرداخته است. }, keywords_fa = {نظام آموزش عالی ایران,علم,ترویج علم,تحکیم صلح,یونسکو,حقوق مالکیت فکری}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_53766.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_53766_238bb17b70233dbab71817e404d81dcb.pdf} } @article { author = {Zareee Zovaraki, Esmaeel and Zamani, Seyed Ghasem and Tahaee, Zahra}, title = {Human rights education before higher education and in elementary school}, journal = {International Relations Researches}, volume = {7}, number = {24}, pages = {265-285}, year = {2017}, publisher = {The Iranian Association of International Studies}, issn = {2251-8444}, eissn = {2981-006X}, doi = {}, abstract = {School is where mainstream education is taking place. Therefore, its environment must be such that it fosters students' thinking and flourishing. So school can be considered the first official place for human rights education. Any attempt to develop a deep belief in the human rights concepts of children can be effective in creating and sustaining a peaceful world, and for the creation and institutionalization of a human rights culture and the promotion and respect of these rights, the elementary period is particularly important. Education Citizenship Laws, Non-Discrimination and Degrading Behaviors, Non-Violence and Bullying, Peace Education, Civic Skills, Coping with Injustice, Immigrant Issues, Tolerance and Tolerance for Children, Friendship Against Poverty and Exclusion, Social Justice, Multicultural Understanding And peacefully resolving disputes, action plans and defending the rights of persons with disabilities and child rights education can be among the educational items in elementary education programs. The purpose of this study was to design modules of human rights education in the second elementary school in Iran. The research method was descriptive-analytical and in accordance with Brady research method. Based on this method, first the required information on the concepts and components of human rights in the second grade is collected, categorized and interpreted and finally the similarities and differences are studied and then the modules of the Human Rights Module for the students are analyzed. Iran's second elementary school is suggested.}, keywords = {Curriculum,Human Rights Module Curriculum,Secondary Elementary Course}, title_fa = {آموزش حقوق بشر پیش از آموزش عالی و در دوره ابتدایی}, abstract_fa = {مدرسه جایی است که تعلیم و تربیت اصلی در آن جریان دارد. از این رو باید محیط آن به نحوی باشد که موجب پرورش فکر و شکوفایی اندیشه دانش‌آموزان شود. پس مدرسه می‌تواند اولین محل رسمی برای آموزش حقوق بشر تلقی گردد. هرگونه تلاش برای ایجاد باور عمیق در کودکان نسبت به مفاهیم حقوق بشر می‌تواند در خلق و حفظ دنیای مسالمت‌آمیز مؤثر باشد و برای ایجاد و نهادینه شدن فرهنگ حقوق بشر و گسترش و احترام به این حقوق، دوره ابتدایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آموزش قوانین شهروندی، منع تبعیض و رفتارهای تحقیرآمیز، منع خشونت و قلدری، آموزش صلح، مهارت‌های مدنی، مقابله با بی عدالتی، مسائل مربوط به مهاجرین، آموزش بردباری و مدارا به کودکان، دوستی علیه فقر و محرومیت، عدالت اجتماعی، درک چند فرهنگی و حل مسالمت آمیز مناقشات، برنامه اقدام و دفاع از حقوق افراد معلول و آموزش حقوق کودک از جمله موارد آموزشی در برنامه‌های آموزشی دوره ابتدایی می‌تواند باشد. هدف این پژوهش، طراحی برنامه‌های آموزشی پودمانی حقوق بشر در دوره دوم ابتدایی در ایران بود. روش پژوهشی از نوع توصیفی - تحلیلی و منطبق با روش پژوهش بردی انتخاب شد. بر اساس این روش ابتدا اطلاعات مورد نیاز درباره مفاهیم و مؤلفه‌های حقوق بشر در دوره دوم ابتدایی از منابع معتبر گردآوری، طبقه‌بندی و تفسیر شده و در نهایت شباهت‌ها و تفاوت‌ها مورد بررسی قرار گرفته و سپس بر اساس آن برنامه‌های آموزشی پودمانی حقوق بشر برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی ایران پیشنهاد شده است.}, keywords_fa = {برنامه آموزشی,برنامه های آموزشی پودمانی حقوق بشر,دوره دوم ابتدایی}, url = {https://www.iisajournals.ir/article_53767.html}, eprint = {https://www.iisajournals.ir/article_53767_4d855cec4b65ed1a7ef2648d8d02c5da.pdf} }