ORIGINAL_ARTICLE
سناریوهاى محتمل آینده عراق بر اساس بازیگران مؤثرسطوح ملى،منطقه اى وبین المللى
رهیافتهای نئولیبرالی، تفسیر موسع از نقش منابع در رقابتهای منطقهای را ارائه میدهند. موضوعاتی از جمله: هویت، منابع انرژی و منابع آب در زمره نشانگان رقابت برای منابع تلقی میشود. نظریهپردازان موضوعات راهبردی بر این امر تاکید دارند که در سالهای بعد از جنگ سرد، زمینه برای شکلگیری رقابتهای جدید در روابط کشورهای منطقهای و بینالمللی بهوجود آمده است. بحران اوکراین، بحران امنیتی سوریه و عراق در زمره منازعات مربوط به منابع محسوب میشوند. به هر میزان، ظرفیتسازی برای افزایش صادرات کالاهای اقتصادی فراهم گردد، طبعا جلوههایی از همکاریهای چندجانبه در حوزه منطقهای و بینالمللی نیز بوجود میآید. نیازهای متقابل ایران و عربستان به درآمدهای نفتی را باید در زمره عوامل گسترش همکاری در روابط متقابل کشورها دانست. هماهنگسازی روابط ایران و عربستان در حوزه دیپلماسی منابع، بخشی از ضرورتهای نگرش نئولیبرال به پیوند موضوعات راهبردی و اقتصادی میباشد. در این مقاله تلاش میشود تا از رهیافت نئولیبرالی در جهت بهینهسازی الگوی روابط ایران و عربستان استفاده شود. نئولیبرالها بر این اعتقادند که همکاریهای اقتصادی زمینه گسترش روابط به عرصههای راهبردی را امکانپذیر میسازد. با توجه به چنین نگرشی هماهنگسازی سیاست اقتصادی ایران و عربستان، زمینه لازم برای بهینهسازی روابط راهبردی را امکان پذیر میسازد. پرسش اصلی مقاله بر این موضوع تاکید دارد که: «بازسازی روابط منطقهای ایران و عربستان از چه طریق امکانپذیر میباشد؟» فرضیه مقاله معطوف به گزارهای است که: «بازسازی روابط منطقهای ایران و عربستان در قالب سازوکارهای اقتصاد منابع و تاثیر آن بر دیپلماسی حاصل میگردد.»
https://www.iisajournals.ir/article_45841_b5a21be1f43abdc87b9004b642480ab0.pdf
2016-08-23
15
38
: الگوهای همکاری
اقتصاد سیاسی
سیاست نفتی
دیپلماسی انرژی
نقش منطقهای
ابراهیم
متقی
emotttaghi@hotmail.com
1
استاد دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
امیر
رمضانی
amirramezani2020@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
فاطمه
نکولعل آزاد
3
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
احمدیان، مجید. (1378). اقتصاد نظری و کاربردی نفت. تهران: پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس.
1
استوینس، پل. (1390). اقتصاد انرژی. ترجمه علی طاهریفرد، سیدجعفر حسینی و جلال دهنوی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
2
اسدی، بیژن. (1389). «تاثیر توان هستهای ایران بر امنیت قدرت روابط و امنیت منطقهای»، پژوهشنامه علوم سیاسی، 2 (1).
3
برزگر، کیهان. (1380). «تنشزدایی در سیاست خارجی خاتمی و آثار آن بر بهبود روابط ایران و عربستان سعودی»، در ذاکریان، مهدی، سیاست خارجی خاتمی از منظر صاحبنظران، تهران: همشهری، جلد 2.
4
پوراحمدی حسین و ذوالفقاری مهدی. (1389). «دیپلماسی انرژی: منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران»، مجموعه مقالات نفت و سیاست خارجی، پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام.
5
ثقفیعامری ناصر. (1389). «ایران و تحولات ژئوپلتیک نفت و گاز»، مجموعه مقالات نفت و سیاست خارجی، پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام.
6
رمضانی، امیر. (1392). نقش سیاستهای نفتی ایران و عربستان در روابط دو کشور 2010-2000، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه روابط بینالملل، تهران: ایران
7
عادلی، محمدحسین. (1389). «نفت و دیپلماسی انرژی»، مصاحبه با ماهنامه اقتصاد انرژی، 127 (3).
8
مولانا، حمید و منوچهر محمدی. (1387). سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت احمدی نژاد.تهران: نشر دادگستر.
9
واعظی، محمود. (1389). «دیپلماسی انرژی ایران و قدرتهای بزرگ در خلیجفارس»، مجموعه مقالات نفت و سیاست خارجی، پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام.
10
منابع انگلیسی
11
Buzan, B. (2005). International Political Economy and Globalization, in Alex J. Bellamy (ed). International Society and Critics. US: Oxford University press
12
Dannreuther, R. (2003). Asian Security and China's Energy Needs. International Relation of Asia-Pacific, 3.
13
Ebinger, C. (2007). About the Energy Security Initiative. Booking Institution, Washington DC.
14
Fischer, M. j. (1980). From Religious Dispute to Revolution. Cambridge:
15
Harvard University Press.
16
Friedman, T. (2009). Metaphor and the First Law of Pertropolitics. Foreign Policy Magazine, October.
17
Haykel, B. (2015b). ISIS: A Primer. Princeton: Princeton University Press.
18
………… . (2015a). What ISIS really wants?. The Atlantic, 27 Feb.
19
Kagan, F, K. Kagan, J. Cafarella, H. Gambhir and K. Zimmerman. (2016). Al Qaeda and ISIS: Existential Threats to the U.S. and Europe, Washington: Institute for the Study of war, Report One, U.S. Grand Strategy: Destroying ISIS and al Qaeda, Jan.
20
Neumann, P. (2016). Radicalized: New Jihadists and the Threat to the West. London: I. B. Tauris.
21
Strange, S. (1994). Retinking Structural Chang In International Political Economy: States, Firms And Diplomacy, in R. Stubbs And G. Underhill. Political Economy And the Changing Global Order. Mc chlelland & Stewart Inc.
22
Wood, G. and E. Murrow. (2015). What ISIS Really Wants? Available at: http://www.theatlantic.com/magazine/archive/2015/03/what-isis-really-wants/384980/World Energy Outlook, (Accessed 2013, November).
23
World Factbook. (2011). https://www.cia.gov/library/publications/theworld-factbook/index.html
24
ORIGINAL_ARTICLE
اوراسیاگرایی روسیه، بنیادها، اندیشه و نتایج و تأثیر آن بر رابطه روسیه و ایران از سال 2000 تا 2015
اوراسیاگرایی نوعی تفکر در سیاست خارجی روسیه است که اصلیترین تز آن موضع مخالف در برابرغربگرایی روسیه است. این نظریه در برگیرنده جزئی از ابعاد هویت ملی روسیه است. اوراسیاگرایان بر این باورند که مسئله اصلی فراروی ملیت روس، اروپایی بودن آن است که هویت روسیه رنگ غربی پیدا کرده بود. از دیدگاه این نظریه، روسیه در تعقیب یک مسیر جایگزین است که یک قطب مستقل در نظام بینالمللی شود.از این جهت در جهان اسلام جمهوری اسلامی ایران را انتخاب میکند و ایران را یکی از نیروهای مخالف جهان تک قطبی ایالات متحده آمریکا معرفی مینماید و ازآن می خواهد که حوزه کشورهای اسلامی را رهبری کند. ازاین جهت، ایران نزدیکترین شریک مسکو است. در این راستا، سوال اصلی پژوهش این است که اوراسیاگرایی روسیه چه تأثیری بر رابطه جمهوری اسلامی ایران و روسیه از سال 2000 تا 2015 داشته است.فرضیه پژوهش این است که اوراسیاگرایی با فراز و فرود در سه حوزه نظامی-امنیتی، سیاسی و اقتصادی موجب نزدیکی بیشتر روابط ایران و روسیه در سالهای 2000 تا 2015 شده است. چارچوب تئوریک مورد استفاده در این پژوهش مکتب تحلیل گفتمان در سیاست خارجی می باشد.
https://www.iisajournals.ir/article_45842_fe25e5e669d17e0c3febdf8c0910e346.pdf
2016-08-22
39
64
سیاست خارجی
سیاست خارجی روسیه
اوراسیا
اوراسیاگرایی
رابطه ایران و روسیه
معصومه
زارعی هدک
masumezareie@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی تهران
AUTHOR
ارسلان
قربانی شیخ نشین
gharslan44@yahoo.com
2
استاد روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی تهران
AUTHOR
غلامرضا
کریمی
rezaakarimi708@gmail.com
3
استادیار روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی تهران
AUTHOR
امیراحمدیان، بهرام و عسکری،حسن.(1391). فهم روابط ایران و گرجستان از زمان اعلام استقلال بر اساس نظریه های روابط بین الملل، مطالعات اوراسیای مرکزی، سال پنجم، شماره 10، صص 20-1.
1
سنایی،مهدی.(1387). "روابط ایران و روسیه: مشکلات و دورنمای پیش رو"، در کتاب روابط ایرانو روسیه، موسسه فرهنگی مطالعات روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز، ایراس، ص 17.
2
قاسمی،فرهاد.(1384).ساخت ژوپلتیکی سیستم بین الملل نوین و استراتژی نظامی-امنیتی ایالات متحده، فصلنامه ژئوپلتیک،شماره 2.
3
قوام،عبدالعلی.(1371). اصول سیاست خارجی و سیاست بین الملل،سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
4
مامدوا،نینا.(1387). "مناسبات اقتصادی ایران و روسیه"، در کتاب روابط ایرانو روسیه، موسسه فرهنگی مطالعات روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز، ایراس، ص103
5
عطایی،فرهاد و شیبانی،اعظم.(1390).«زمینه های همکاری و رقابت ایران و روسیه در آسیای مرکزی در چارچوب ژئوپلتیک، فصلنامه مطالعات اوراسیای مرکزی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، سال چهارم، شماره 8، صص 151-131.
6
منابع انگلیسی:
7
Chernysh, K. (2010). Russian Foreign Policy Discourse during and after the Georgian War:representations of NATO.
8
Khalifa-zadeh, M. (2012). Israel and Azerbaijan: to counteract Iran. Central Asia and the Caucasus, 13(3).
9
Loisel, S. (2005). Discourse Analysis and Foreign Policy Analysis: Introducing Speech Act Theory in European Foreign and Security Policy. In ECPR Joint Sessions of Workshops–Grenada. Paris.
10
Larsen, H. (2005). Foreign policy and discourse analysis: France, Britain and Europe (Vol. 10). Routledge.
11
Lucas, S (2015),"The effects of Russian intervention in the Syria crisis",Birmingha,UK:GSDRC,University of birmingha.
12
Kassianova, A. (2006). Russian-Iranian Defence Cooperation vs. US Sanctions. Russian Weapon Sales to Iran: Why they are Unlikely to Stop, 1-2.
13
Soltaninejad, M. (2015). Iran and the United States: A Conflict Resolution Perspective. Asian Politics & Policy, 7(3), 455-475.
14
Maleki,A (2007),"iran’s new Asian identity", Novikova, Amrots (ed.); Regional Security Issues: 2007; Yerevan: Amrost Group.
15
Wellman, A (2010), "Russia-Iran Foreign Relations", American Enterprise Institute, Iran Tracker. 2 August
16
2010. http://www.irantracker.org/foreign-relations/russia-iran-foreign-relations.
17
ORIGINAL_ARTICLE
کودتای نظامیان در مصر و ترکیه: زمینهها و نتایج متفاوت
پس از وقوع بهار عربی، مصر و ترکیه دستخوش کودتاهای نظامی شدند. در مصر اولین دولت منتخب با کودتای نظامی متلاشی شد و نظامیان مجددا قدرت کامل را در دست گرفتند. طوری که پس از گذشت سه سال همچنان نظامیان بازیگر اصلی تحولات مصر هستند. در ترکیه علیرغم معضلات مختلف داخلی و منطقهای که دولت اردوغان با آن مواجه بود، کودتا توفیقی نیافت و با مقاومت جامعه مدنی در هم شکست. پژوهش حاضر به دنبال آن است تا با بهرهگیری از نظریههای مربوط به دخالت نظامیان در سیاست به بررسی بسترهای سیاسی و اجتماعی کودتاهای فوق پرداخته و نتایج مختلف کودتاهای مصر و ترکیه را از منظری تئوریک تبیین نماید. در این راستا پرسش اصلی پژوهش چنین مطرح میشود: چه عواملی باعث موفقیت کودتا در مصر و ناکامی آن در ترکیه شده است؟ برای پاسخ به پرسش فوق، از روش تبیینی مقایسهای استفاده شده و روش گردآوری دادهها نیز کتابخانهای است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که نتایج متفاوت کودتاهای نظامی در مصر و ترکیه را با توجه به وضعیت متفاوت مولفههای سطح نهادمندی سیاسی، یکپارچگی نیروهای مسلح و واکنش جامعه مدنی در این دو کشور میتوان تبیین نمود.
https://www.iisajournals.ir/article_45843_2bc3e20846ed19965753bc173f7d53ba.pdf
2016-08-22
65
96
کودتا
مصر
ترکیه
ارتش
بهار عربی
امیر
نیاکویی
guilinterpolitics@gmail.com
1
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان
AUTHOR
اعتضادالسلطنه، نوژن. (1391). احزاب اسلامی و چشم انداز لاییسیته در ترکیه. تهران: انتشارات چاپخش.
1
اکوانی، حمداله و دیگران. (1395). «منازعه گفتمانهای اسلامگرا و سکولار در جنبش انقلابی مصر (2013-2011) ؛ بسترها و نتایج»، فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام. 5 (17)، ص 180-159
2
الیگور، بانو(1392). بسیج اسلام سیاسی در ترکیه. ترجمه آزاد حاجیآقایی. نشر فرهنگ شناسی.
3
چالمرز، آلن. ف. (1378) . چیستی علم. ترجمه سعید زیباکلام. تهران: انتشارات سمت.
4
دهقانیفیروزآبادی، سیدجلال و پریسا کریمی. (1393). «نظامیان و گذار به دموکراسی در کشورهای عرب: مطالعه موردی نقش نظامیان در تحولات سیاسی اجتماعی مصر (2015-2011)»، فصلنامه پژوهشهای روابط بینالملل. 4 (14).
5
سلطانینژاد، محمد و بهاره سازمند. (1392). «از انقلاب تا کودتا: مناسبات نظامی مدنی در مصر جدید»، فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام، 8 (3). صص 125-105.
6
سمیعیاصفهانی، علیرضا و سجاد میرالی. (1392). «پره توریانیسم ؛ الگویی نظری برای تبیین خشونت سیاسی در مصر پساانقلابی»، فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام، 3 (2). صص 71-51.
7
طباطبایی، سیدمحمد و اکرم فضلیخانی. (1393). «سیاست خارجی ترکیه در قبال بیداری اسلامی در جهان عرب»، پژوهشنامه روابط بینالملل، 25 (1). صص 224-185.
8
کریمیپور، ی. (1395). چرا کودتا؟. تارنمای خبرگذاری تابناک. بازیابی شده از: http://www.tabnak.ir/fa/news/606754، (دسترسی 1395، 28 شهریور).
9
کوزهبالابان، حسن. (1392). سیاست خارجی ترکیه؛ اسلام، ملیگرایی و جهانیشدن. ترجمه غلامرضا کریمی و داود نظرپور. تهران: انتشارات چاپخش
10
گازیوروسکی، مارک. (1394). سیاست و حکومت در خاورمیانه و شمال آفریقا. ترجمه عسگر قهرمانپور. تهران: انتشارات امیر کبیر.
11
قهرمانپور، رحمان. (1394). هویت و سیاست خارجی در ایران و خاورمیانه. تهران: نشر روزنه.
12
......................... . (1395). جامعه مدنی کودتا را شکست داد. روزنامه همدلی. بازیابیشده از: hamdelidaily.ir/archive/1395/04/27/3.pdf، (دسترسی در 1395، 8 مهر).
13
ملائکه، سیدحسن و سیدمحمدامین حسینی. (1395). «علل شکست اخوانالمسلمین در تشکیل حکومتی باثبات در مصر»، فصلنامه تحقیقات سیاسی و بینالمللی، 26 (1). صص 84-57.
14
نوازنی، بهرام و دیگران. (1393). «فتحالله گولن و جنبش اجتماعی–سیاسی وی در ترکیه»، فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام، 3 (10). صص 173-151.
15
نیاکوئی، سیدامیر. (1391). کالبد شکافی انقلابهای معاصر در جهان عرب. تهران: نشر میزان.
16
.................... . ( 1392). «بررسی بحرانهای عراق و سوریه در پرتو نظریههای امنیتی»، فصلنامه سیاست جهانی، 2 (1). صص 115-95.
17
هانتینگتون، ساموئل. (1370). سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی، ترجمه محسن ثلاثی. تهران: نشر علم.
18
منابع انگلیسی
19
Ahram. (2013). Egypt rebel campaign gathered 22 millions signature. Says spokesman. Available at: http://english.ahram.org.eg/NewsContent/1/64/75244/Egypt/Politics-/Egypts-Rebel-campaign-gathered--mn-signatures,-say.aspx. (Accessed on 2013, July 21).
20
Amir Arjomand, S. (2014). Revolution and constitution in the Arab World. In Beyond the Arab Spring: The evolving ruling bargain in the Middle East. M. Kamrava: George Town University.
21
Cartaluucci, T. (2016). Turkey’s Failed Coup: A Gift from God or from Washington?. Available at: http://www.globalresearch.ca/turkeys-failed-coup-a-gift-from-god-or-from-washington/5536319. (Accessed on 2016, July 28).
22
Cook, S. A. (2016). Turkey has had lots of coups. Here’s why this one failed. Available at: https://www.washingtonpost.com/posteverything/wp/2016/07/16/turkey-has-had-lots-of-coups-heres-why-this-one-failed. (Accessed on 2016, July 29).
23
………… . (2016). Where the Turkish military fails, Egypt's succeeds. Available at: https://www.foreignaffairs.com/articles/turkey/2016-07-19/where-turkish-military-fails-egypts-succeeds. (Accessed on 216, July 23).
24
Deorio, M. (2014). Civil military relations in emerging democracies: A case study of Turkey. Honors Theses. Available at: http://digitalcommons.csbsju.edu/honors_theses/31. (Accessed on 2015, September 21).
25
Encarnacion, O. (2002). Venezuela's Civil Society Coup. World Policy Journal, 19 (2), pp. 38-48.
26
……………… . (2013). Even Good Coups Are Bad:Lessons for Egypt from the Philippines, Venezuela, and Beyond. Available at: https://www.foreignaffairs.com/articles/egypt/2013-07-09/even-good-coups-are-bad. (Accessed on 2014, January 14).
27
Finer, S. E. (1962). The Man on Horseback. The role of the military in politics. London: Pall Mall Press.
28
Hashim, A. (2011). The Egyptian Military, part two, from Mubarak onward. Middle East policy, 18 (3), pp. 63–78.
29
Korani, B. (2014). A Microcosm of the Arab Spring: Sociology of Tahrir. In Beyond the Arab Spring: The evolving ruling bargain in the Middle East. M. Kamrava: George Town University.
30
Kuru, A. T. (2015). Turkey's failed policy toward the Arab Spring: Three levels of analysis. Mediterranean Quarterly, 26 (3).
31
Lutterbeck, D. (2011). Arab uprisings and Armed Forces: Between Openness and Resistance. Geneva Center for the Democratic Control of Armed Forces (DCAF).
32
Micallef. J. V. (2016). Ankara and Cairo: A tale of two coups. Available at: http://www.huffingtonpost.com/joseph-v-micallef/ankara-and-cairo-a-tale- o_b_11364008.htm. (Accessed on 2016, August 29).
33
Niakooee, S. A. (2013). Contemporary Arab Uprisings: Different Processes and Outcomes. Japanese Journal of political science, 14 (3).
34
Saul, S. (2016). An Exiled Cleric Denies Playing a Leading Role in Coup Attempt. Available at: http://www.nytimes.com/2016/07/17/us/fethullah-gulen-turkey-coup-attempt.html?. (Accessed on 2016, July 19).
35
Varol, O. O. (2013). The Turkish model of civil-military relations. International Journal of Constitutional law, 11 (3). pp. 727-750.
36
Wedeman, B. (2013). Coup topples Egypt's Morsy; deposed president under 'house arrest. Available at: http://CNN.com. (Accessed on 2013, July 11).
37
ORIGINAL_ARTICLE
راهبرد موازنهگرایی هند در تعامل با ایران و آمریکا
هدف این پژوهش، بررسی تاثیر راهبرد موازنهگرایی عملگرایانه هند بر دیپلماسی این کشور در قبال ایران و ایالات متحده آمریکا است. رشد اقتصادی بالای هند، در سالهای اخیر این کشور را به یک الگوی موفق در عرصه توسعه اقتصادی تبدیل کرده است.بسیاری از ناظران بر این باورند که سیاست خارجی عملگرایانه این کشور، نقش مهمی در تسهیل روند رشد اقتصادیاش ایفا کرده است. به کارگیری راهبرد موازنهگرایی در برابر ایران و آمریکا به عنوان دو رقیب منطقهای و بینالمللی یکی از نمودهای این رویکرد عملگرایانه هند است. بر این اساس در پژوهش حاضر با استفاده از روش تبیینی-تحلیلی درصدد پاسخگویی به این پرسش هستیم که «هند چگونه توانسته بهرغم وجود اختلافات گسترده ایران و آمریکا پس از یازده سپتامبر2001، منافع ملی خود را در قالب تعامل سازنده با هر دو طرف منازعه تعریف کند؟» فرضیه پیشنهادی برای پرسش درنظر گرفته شده این است که «در دهه اخیر هند تلاش کرده تا با راهبردی موازنهگرایانه، از اختلافات بین ایران و آمریکا در جهت منافع خود استفاده نماید و از این طریق با هر دو کشور تعامل خوبی را برقرار نماید» نتیجه مقاله نیز نشان میدهد که راهبرد موازنهگرایی هند در رابطه با ایران و آمریکا تا اندازه زیادی راه را برای ارتقاء این تعاملات فارغ از هر گونه اختلافی تسهیل نموده و به گونهای موجب شده تا هند در مسیر رشد و توسعه اقتصادیاش از هر دو آنها به صورت هم زمان امتیازاتی را بگیرد و نقش یک موازنهگر را به خوبی ایفا نماید.
https://www.iisajournals.ir/article_45869_6919f0393899a461d871fc5ed664ceb2.pdf
2016-08-22
97
122
هند
ایران
ایالات متحده آمریکا
راهبرد موازنهگرایی
عملگرایی اقتصادی
مسعود
موسوی شفایی
shafaee@modares.ac.ir
1
استادیار روابط بین الملل دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
سعیده
اسکندری
saeide_eskandari@yahoo.com
2
کارشناس ارشد روابط بین الملل
AUTHOR
احمدیفشارکی، حسنعلی. (1390). «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و هند: حوزههای تعامل و تقابل»، فصلنامه مطالعات جهان، دوره 41، شماره 4، زمستان 1390، صفحه 245-264.
1
بهرامیمقدم، سجاد. (1394). «تغییر سیاست خارجی هند: از جهان سومگرایی به عملگرایی اقتصادی»، فصلنامه مطالعات راهبردی، 4 ، صفحه 161-196.
2
بهرامیمقدم، سجاد و امیر نیاکوئی. (1392). «روابط ایران و هند: فرصتها و محدودیتها»، فصلنامه روابط خارجی، 1.
3
تیشهیار، ماندانا. (1392). دیپلماسی امنیت انرژی هندوستان و ژاپن در برابر ایران. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار.
4
ثاقب، حسن. (1392). بررسی عملکرد تجاری ایران با هند. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار.
5
خلیلی، رضا. (1392). ایران و هند؛ چهارچوبی برای درک روابط در حال توسعه. تهران: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر.
6
دهقان، یدالله و مهدی کاظمی. (1390). بررسی روابط ایران و هند در سایه ظهور هند به عنوان یک قدرت منطقهای. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر.
7
رحیمی، غلامعلی. (1387). «خط لوله صلح: فرصتها و چالشها»، مجله اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شماره 255 و 256.
8
سجادپور، محمدکاظم و مهرداد پهلوانی. (1391)، «جایگاه جمهوری اسلامی ایران در روابط هند و ایالات متحده»، پژوهشنامه سیاست بینالملل، سال اول، شماره1 ،پاییزو زمستان.
9
سجادپور، محمدکاظم و مائده کریمی قهرودی. (1390). رقابت هستهای هند و پاکستان و پیامدهای آن برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
10
شریعتی نیا، محسن. (1392). روابط ایران و هند: واکاوی نگاه هندی. تهران: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بینالمللی ابرار معاصر.
11
کولایی، الهه و طیبه واعظی. (1391). «تحول سیاست خارجی و توسعه اقتصادی در هندوستان»، فصلنامه روابط خارجی، سال چهارم، بهار، شماره 1.
12
منابع انگلیسی
13
Afrasiabi, K. and A. Maleki. (2002). Iran's Foreign Policy After 11 September. Brown J. World Aff.
14
Ahluwalia, M. S. (2002). Economic reforms in India since 1991: has gradualism worked?. The Journal of Economic Perspectives, 16 (3), pp. 67-88.
15
Appadorai, A. (1949). India's foreign policy. International Affairs (Royal Institute of International Affairs, 25 (1), pp. 37-46.
16
Armitage, R. L, et al. (2010). Natural Allies: A Blueprint for the Future of US-India Relations, Center for a New American Security.
17
Balooch, M. (2009). Iran and India’s Cooperation in Central Asia. China and Eurasia Forum Quarterly.
18
Barnes, T. J. (2008). American pragmatism: towards a geographical introduction. Geoforum, 39 (4), pp. 1542-1554.
19
Bauer, H. and E. Brighi. (2009). Pragmatism in International Relations. Routledge.
20
Bensidoun, I. et al. (2009). The integration of China and India into the world economy: a comparison. The European Journal of Comparative Economics,6 (1), pp. 131-155.
21
Berlin, D. L. (2004). India-Iran Relations: A Deepening Entente. Asia-Pacific Center for Security Studies Special Assessment.
22
Bhat, T. (2011). Structural changes in India’s foreign trade. Available at: http://isidev.nic.in/pdf/ICSSR_TPB.pdf, (Accessed on 2012, 17 September).
23
Bosworth, B, et al. (2007). Sources of growth in the Indian economy, National Bureau of Economic Research.
24
Brahmbhatt, M, et al. (1996). India in the global economy. World Bank Policy Research, Working Paper (1681).
25
Campbell, P. L. (2011). Peirce, pragmatism, and the right way of thinking. Sandia National Laboratories: Albuquerque.
26
Fair, C. C. (2007). India and Iran: New Delhi's Balancing Act. Washington Quarterly, 30 (3), pp. 145-159.
27
Flemes, D. (2007). Emerging middle powers' soft balancing strategy, state and perspectives of the IBSA Dialogue Forum.
28
Ganguly, S. (2011). India’s Role in Afghanistan. CIDOB Policy Research Project, Sources of Tension in Afghanista and Pakistan: A Regional Perspective, Janvier 2012.
29
Inderfurth, K. (2008). US-India Relations. America's Role in Asia: Asian and American Views, Recommendations from Both Sides of the Asia Pacific. Asia Foundation Report. New York: Asia Foundation.
30
India, A. I. (2011). The United States and India: A Shared Strategic Future, Council on Foreign Relations.
31
James, C. C. and Ö. Özdamar. (2005). Religion as a factor in ethnic conflict: Kashmir and Indian foreign policy. Terrorism and Political Violence, 17 (3), pp. 447-467.
32
Joseph, M, et al. (2011). Indian Economy: Selected Methodological Advances. Indian Council for Research on International Economic Relations, New Delhi.
33
Kapur, S. P. and S. Ganguly. (2007). the transformation of US-India relations: an explanation for the rapprochement and prospects for the future.
34
Kohli, A. (1989). Politics of economic liberalization in India. World Development, 17 (3), pp. 305-328.
35
Kronstadt, K. A, et al. (2011). India: Domestic Issues, Strategic Dynamics, and US Relations.
36
Kronstadt, K. A. and S. Pinto. (2013). US-India Security Relations: Strategic Issues, Congressional Research Service, Library of Congress.
37
Kumar, S. (2014). Media Industries in India: An Emerging Regional Framework. Media Industries, 1 (2).
38
Miller, M. C. (2013). India's Feeble Foreign Policy: A Would-Be Great Power Resists its Own Rise. Foreign Affairs, 92 (14).
39
Pant, H. V. (2007). A fine balance: India walks a tightrope between Iran and the United States. Orbis, 51 (3), pp. 495-509.
40
…………. . (2009). A Rising India's Search for a Foreign Policy. Orbis, 53 (2), pp. 250-264.
41
…………. . (2011). India's Changing Role. Middle East Quarterly, 18 (2), pp. 31.
42
………….. . (2011). India's Relations with Iran: Much Ado about Nothing. The Washington Quarterly, 34 (1), pp. 61-74.
43
Sutter, R. G, et al. (2013). Balancing Acts: The US Rebalance and Asia-Pacific Stability. Sigur Center for Asian Studies, George Washington University, 11.
44
Squassoni, S. (2006). US Nuclear Cooperation With India, Issues for Congress, DTIC Document.
45
Vyasulu, V. (2007). The Indian Economy Since Independence.
46
ORIGINAL_ARTICLE
جایگاه فرسایش قدرت در راهبرد موازنه نرم ایالات متحده آمریکا
فرسایش قدرت تلاشی است سازمانیافته از سوی بازیگرانی که از انگیزههای تهاجمی برخوردارند برای تضعیف حاکمیت سایرین در صحنه سیاست بینالملل. ضرورتهای استراتژیک در سیاست بینالملل همچون کیفیت و میزان توانایی رقبا، چنین بازیگرانی را به استفاده از این الگو متمایل مینماید. این الگو در کنار استراتژی موازنه نرم جهت توازنبخشیدن به رفتار دولتهای رقیب، قدرتهای در حال ظهور و بازیگرانی که نقشهایشان در معادلات جهانی در حال ارتقاء است، عمدتا از سوی ایالات متحده به طور غیرمحسوس مورد استفاده قرار میگیرد. مهمترین ویژگی مشترک این نمونه از بازیگران در این ساختار، عدم پذیرش الگوهای رفتاری یکجانبه و ایده استثناگرایی آمریکایی است. سوال اصلی آن است که در چارچوب راهبرد فرسایش قدرت، چه تشابه و تفاوتی در رفتار ایالات متحده نسبت به قدرتهای جهانی و منطقهای دیده میشود؟ یافتههای پژوهش نشان میدهند که آمریکا با بهرهمندی از موازنه نرم در بازۀ زمانی بلند دامنه، در صدد عملیاتینمودن کاهش و فرسایش قدرت رقبای جهانی و قدرتهای منطقهای میباشد. مقاله حاضر با تطبیق رفتار ایالات متحده نسبت به بازیگران فوق، مهمترین تشابهات و تفاوتهای آن را مورد واکاوی قرار داده است، و برای راستیآزمایی دادهها از شیوۀ مطالعه موردی بهره برده و بََََر کشورهایی همچون روسیه و ایران متمرکز شده است.
https://www.iisajournals.ir/article_45870_d5e2d607239f55ab726f74ffd4c49101.pdf
2016-08-22
123
164
فرسایش قدرت
موازنۀ نرم
ایالات متحده
فدراسیون روسیه
جمهوری اسلامی ایران
مهدی
هدایتی شهیدانی
mehdi.hedatayi88@gmail.com
1
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان
AUTHOR
اسمیت، مارتین. (1394). قدرت در نظم جهانی در حال تغییر. ترجمه علی آدمی و همکاران. تهران: انتشارات امیرکبیر.
1
دهقانیفیروزآبادی، سیدجلال. (1388). سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران. تهران: انتشارات سمت. چاپ اول.
2
سونتزو. (1364). هنر جنگ. ترجمه حسن حبیبی. تهران: انتشارات قلم. چاپ دوم
3
سیمبر، رضا و مهدی هدایتیشهیدانی. (1392). «روندهای متحول در روابط روسیه و ایالات متحده آمریکا (مذاکره و همکاری، رقابت و تعارض)»، فصلنامه آسیای مرکزی و مطالعات قفقاز، 19 (81). صص 87-61.
4
قاسمی، فرهاد. (1390). نظریههای روابط بینالملل و مطالعات منطقهای. تهران: بنیاد میزان.
5
گودبای، جیمز. (1382). تعارضهای منطقهای. ترجمه محمدرضا سعیدآبادی. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی. چاپ اول.
6
متقی، ابراهیم. (1391). روند تحول قدرت نرم در سیاست خارجی آمریکا 1792-2012. چاپ اول. تهران: نشر ساقی.
7
.................. .(1387). «ژئوپلیتیک تعادل و موازنه نرم؛ مطالعه موردی خاورمیانه در بین سالهای 9-2001»، فصلنامه ژئوپلیتیک، 4 (1). صص 35-8.
8
متقی، ابراهیم و مهدی هدایتیشهیدانی. (1391). «راهبرد ایالات متحده در ارتباط با فعالیت هستهای ایران در دورۀ ریاست جمهوری بوشِ پسر 8-2001»، فصلنامه سیاست، 42 (2). 178-163.
9
مشیرزاده، حمیرا. (1386). تحول در نظریات روابط بینالملل. تهران: انتشارات سمت. چاپ اول.
10
نای، جوزف. (1393). آینده قدرت. ترجمه احمد عزیزی. تهران: نشر نی.
11
نیکسون، ریچارد. (1385). 1999 پیروزی بدون جنگ. ترجمه فریدون دولتشاهی. تهران: انتشارات اطلاعات، چاپ پنجم.
12
منابع انگلیسی
13
Behestani M. & Hedayati Shahidani, M. (2011). Taliban's Factor in U.S.-Iran Relations: 2001-2009, Iranian Review of Foreign Affairs, 2 (2), pp. 157-182.
14
Buzan, B and O. Weaver. (2003). Regions and Powers: The Structure of International Security. Cambridge: Cambridge University Press.
15
Buzan, B. (2004). The United States and the Great Powers: World Politics in the twenty-first century. London: Polity.
16
Cooper, R. (2004). Hard Power, Soft Power and the Goals of Diplomacy, in D. Held, M. Koenig-Archibugi (eds), American Power in the 21st Century. 2004. pp. 167-180.
17
Ikenberry, J. G. (2002). America Unrivaled: The Future of the Balance of Power. Cornell University Press.
18
Kaplan, R. (2003). Supremacy by Stealth. Atlantic monthly, July-August, pp. 65-84.
19
Katsenstein, P. (2005). A World of Region: Asia and Europe in the American Imperium. Cornell University Press.
20
Kotek, J. (2003). Youth Organizations as a Battlefields in the Cold War. Intelligence and National Security, 18 (2), pp. 168-197.
21
Ledeen, M. (2008). Iran’s Nuclear Impasse: Next Steps, Washington DC: American Enterprise Institute.
22
Mearsheirmer, J. (2001). Tragedy of Great Power Politics. New York: Norton Press.
23
National Security Strategy of the United States. (2002) Washington DC: White House.
24
Nelson, S. (2014). Ron Paul: Crimea Has Right to Join Russia, Obama's Sanctions Criminal. Available at: http://www.usnews.com/news/articles/2014/03/06/ron-paul-crimea-has-right-to-join-russia-obamas-sanctions-criminal, (accessed on 2014, March 22).
25
Newton, S. (2014). Senator John McCain: We Are All Ukrainians, Interview with McCain. Available at: http://time.com/10829/ukraine-john-mccain-putin-crimea, (accessed on 2014, Feb 28).
26
Nexon, D. (2009). the Balance of Power in the balance. World Politics, 61 (2), pp. 330-359.
27
Pape, R. (2005). Soft Balancing against the United States. International Security, 30 (1), pp.7-45.
28
Patterson, A. W. (2014). Syria after Geneva: Next Steps for U.S. Policy. Available at: http://iipdigital.usembassy.gov/st/english/texttrans/2014/03/20140326296964.html?CP.rss=true#axzz2xOLhLQaQ.
29
Pual. T, J. Writz and Fortmann, M (eds). (2004). Balance of Power Theory and Practice in the 21st Century. Stanford University Press.
30
Rabasa, A. et al. (2007). Building Moderate Muslim Networks. Available at: http://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/monographs/2007/RAND_MG574.
31
Rosen, A. & Garber, J. (2016). Stratfor founder George Friedman gave us some jarring predictions for the future. Available at: http://www.businessinsider.com/stratfor-george-friedman-predictions-for-the-future-2016-2, (accessed on 2016, Feb 28).
32
Solomon. J and Lee, C. (2014). Obama Wrote Secret Letter to Iran’s Khamenei about Fighting Islamic State. Available at: http://www.wsj.com/articles/obama-wrote-secret-letter-to-irans-khamenei-about-fighting-islamic-state-1415295291, (accessed on 2014, November 6)
33
Walt. S. (1987). Origins of Alliance. New York: Cornell University Press.
34
………. . (2009). Alliances in a Unipolar World. World Politics, 61 (1), pp. 86-120.
35
........... (2014). No-Bluff Putin. Available at: http://foreignpolicy.com/2014/06/04/no-bluff-putin.
36
………. . (2016). What Would a Realist World Have Looked Like?. Available at: https://foreignpolicy.com/2016/01/08/what-would-a-realist-world-have-looked-like-iraq-syria-iran-obama-bush-clinton, (accessed on 2016, January 8).
37
Waltz. K. (1999). Globalization and Governance, Political Science and Politics. PS: Political Science and Politics, 32 (4), pp. 693-700.
38
………… .(2000). Structural realism after cold war. International Security, 25 (1), pp. 5-41.
39
Zarif, M. J. (2014). Iranian Foreign Minister Pledges Support for Iraq in Fight against ISIS. Available at: http://www.cfr.org/iran/iranian-foreign-minister-pledges-support-iraq-fight-against-isis/p35723, (accessed on 2014, September 17).
40
منابع روسی
41
Выступление на совещании послов и постоянных представителей Российской Федерации, Президент России, 1 июля 2014 г. // [Электронный ресурс] URL: http://kremlin.ru/news/46131
42
«Речь идет не о том, чтобы кто-то победил в этой войне», Интервью с Сергеем Лавровым // Коммерсант, 25.12.2014 г. // URL: http://www.kommersant.ru/doc/2640571.
43
ORIGINAL_ARTICLE
نشانههای کنش هستیشناسانه سیاست امنیتی اسرائیل در منازعات منطقهای
هستیشناسی تفکر امنیتی اسرائیل تابعی از ضرورتهای ایدئولوژیک و ژئوپلیتیکی آن کشور محسوب میشود. گتوهای صهیونیستی در قرن 18 و 19 از انگیزه قابل توجهی برای سازماندهی گروههای یهودی پراکنده در کشورهای مختلف برخوردار بودند. ادبیات چنین مجموعهای براساس رهیافتهای تلمودی سازماندهی شده است. به این ترتیب، امنیت را میتوان به عنوان هسته اصلی تفکر راهبردی گروههای صهیونیستی در اسرائیل و سایر مناطق جهان دانست. با توجه به نشانهشناسی تفکر امنیتی در اسرائیل، میتوان سوال اصلی مقاله را در این ارتباط تبیین نمود که: «زیربنای تفکر امنیتی اسرائیل بر اساس چه نشانههای هستیشناسانه شکل گرفته و دارای چه کارکردی میباشد؟» فرضیه مقاله بر این موضوع تأکید دارد که: «دولت پادگانی برای مقابله با تهدیدات دائمی نشانههای اصلی تفکر امنیتی اسرائیل را شکل میدهد.» در این مقاله، دولت پادگانی به عنوان متغیر مستقل مورد سنجش قرار میگیرد، در حالیکه، هستیشناسی امنیت گتویی را میتوان متغیر وابسته دانست. چارچوب نظری مقاله براساس ترکیبی از رهیافت سازهانگاری و مکتب انتقادی تنظیم گردیده است. چنین رهیافتهایی بر نقش مولفههای هویتی تاکید دارد. از سوی دیگر، میتوان این موضوع را مطرح کرد که رهیافت سازهانگارانه بیش از آنکه دارای نشانههای معرفتشناسی باشد، براساس شاخصهای ذاتگرایانه و هستیشناسانه شکل گرفته است. علت اصلی بهرهگیری از رهیافت سازهانگاری را میتوان پیوند شاخصهای هویتی و قالبهای ادراکی در سیاست امنیتی اسرائیل دانست.
https://www.iisajournals.ir/article_45871_19ae8e88ee9cebcdd95d59ae99c007fd.pdf
2016-08-22
165
164
منازعات منطقهای
هنجارهای امنیتی
هستیشناسی راهبردی
زهره
پوستین چی
1
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
LEAD_AUTHOR
عبدالرضا
بای
phd_bay1979@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر
AUTHOR
آریایینیا، مسعود. (1380). «مبانی دینی رفتار و فرهنگ سیاسی راست افراطی در اسرائیل»، فصلنامه مطالعات منطقهای، 6.
1
المسیری، عبدالوهاب. (1383). دایرهالمعارف یهود، یهودیت و صهیونیسم. ترجمه موسسه مطالعات و پژوهشهای تاریخ خاورمیانه، تهران: دبیرخانه کنفرانس بینالمللی حمایت از انتفاضه فلسطین.
2
............................... . (1388). مقدمهای بر کشمکش اعراب و اسرائیل. ترجمه علی شاهرخی، تهران: موسسه مطالعات اندیشهسازان نور.
3
انبار، افرایم. (1388). امنیت ملی اسرائیل. ترجمه حمید نیکو. تهران: موسسه مطالعات اندیشهسازان نور.
4
باراک، ایهود. (1389). «استراتژی امنیتی اسرائیل برای هزاره سوم»، ترجمه رضا نعمتی، ماهنامه پژوهشیار، ویژه رژیم اشغالگر قدس، 3.
5
جریس، صبری و احمد خلیفه. (1381). ساختارهای صهیونیستی. ترجمه قبس زعفرانی. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
6
عبدالله، حسن. (1385). «ماهیت تصنعی و تحمیلی دولت اسرائیل عامل بحران امنیتی دایمی این کشور»، فصلنامه مطالعات منطقهای، 5 (1).
7
علیخانی، علیاکبر. (1378). «ویژگیهای مفهومی فراصهیونیسم»، فصلنامه مطالعات منطقهای، 1.
8
قاسمی، حاکم. (1382). «ماهیت تصنعی و تحمیلی دولت اسرائیل عامل بحران امنیت دائمی این کشور»، فصلنامه مطالعات منطقهای، 5 (1).
9
....................... . (1388)، عوامل ساختاری بحران امنیتی در اسرائیل. تهران: پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
10
کاستلز، مانوئل. (1380). عصر اطلاعات: قدرت هویت. ترجمه حسن چاووشیان. تهران: انتشارات طرح نو. جلد دوم.
11
ویلیامز، پل. دی. (1390). درآمدی بر بررسیهای امنیت. ترجمه علیرضا طیب. تهران: انتشارات امیرکبیر.
12
منابع انگلیسی
13
Aharon, Y. (1980). Strategic Depth, the Herusalem Quarterly, 17 (3).
14
Arian, A. (1995). Security Treatened Surveying Israeli Public Opinion on Peace and War. Cambridge University Press.
15
Drake, L. (1998). Reconstructing Identities: The Arab-Israeli Conflict in Theoretical Perspectiv, Journal of Middle East Affairs, 4 (1-2).
16
Grand, S. (1985). a History of Zionist Youth Organizations (Doctral Dissertion). Colombia University.
17
Joseph, U. (2001). Israel's National Security; Towards the 21th Century. London: Frank Cass.
18
Peres, Y. (1971). Ethnic relation in Israel, American Journal of Sociology, 76.
19
Reich, B and G. Kieval (1993). Israel: Land of Tradition and Conflict. U.S.A: Westview Press.
20
Safran, N. (1978). Israel: The Embatlled Ally. Cambridge and Mass and London: The Belknap Press Horvard University Press.
21
Waver, O. (1998). Securitization and Desecuritization, in Ronnie D. Lipschutz (ed), On Security. New York: Columbia University Press.
22
ORIGINAL_ARTICLE
دیپلماسی حقوقی و حل مساله هستهای ایران
دیپلماسی که به اندازه روابط بین دولتها قدمت دارد، هیچگاه به موضوعی خاص تعلق نداشته و به یک شکل مدلسازی نشده و همیشه مورد بحث محافل علمی حقوق و روابط بـینالمـلل بوده است.در این مقاله ما به نوعی نگاه جدید از دیپلماسی تحت عنوان دیپلماسی حقوقی اشاره خواهیم کرد و این سوال که آیا دیپلماسی حقوقی مسئله هستهای ایران را حل کرد یا خیر پاسخ داده خواهد شد. باید توجه داشت که دریک سیستم حقوق بینالمللی که برپایه پوزیتویسم منفعتطلبانه و رئالیسم سیاسی قراردارد، چیزی نمیتواند جای تئوری بازی را پرکند. دیپلماسی حقوقی همان لزوم به کارگیری حقوق بینالملل و استدلال و برهانطلبی در عرصه مذاکره است که مورد توجه مذاکرهکنندگان هستهای ایران قرار گرفته بود. دردیپلماسی حقوقی مذاکرهکنندگان میبایست با استفاده از طرح دعاوی حقوقی علیه طرف های مقابل بر اساس اصول حقوق بینالملل موجود و نیز اصولی که به نظر طرف مدعی در زمره اصول حقوقی قرار میگیرند، اهداف و منافع خود را دنبال نماید.
https://www.iisajournals.ir/article_45872_2532d9bfb88a63522e516e4e47b247d0.pdf
2016-08-22
195
226
دیپلماسی حقوقی
مسئله هستهای ایران
موافقتنامه ژنو
برجام
حق غنیسازی
علی
بابایی مهر
gatbabayee@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
LEAD_AUTHOR
آشنا، حسامالدین و نادر جعفری. (1386). «دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی؛ پیوندها و اهداف»، دوفصلنامه دانش سیاسی، 5.
1
بیژنی، مریم. (1384). «دیپلماسی در گذر زمان»، مجله سیاسی- اقتصادی، 102-101.
2
جنتلسون، بروس. (1389). «دیپلماسی اجبار؛ گستره و محدودیتها در دنیای معاصر»، ترجمه ناصر اسدی، پژوهشنامه خلع سلاح، 1.
3
جواد، محمدجعفر. (1374). «ماهیت متحول دیپلماسی»، مجله سیاسی- اقتصادی، 102-101.
4
جونز، والتر. (1373). منطق روابط بین الملل. ترجمه داود حیدری. دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، تهران: چاپ اول.
5
حبیبیمجنده، محمد. (1392). روزنامه قانون، شماره 380 ، 15 اسفند.
6
حجازی، حسین و مجتبی زارعی. (1387). نهضت ملی هستهای در ایران. تهران: نشر دانشگاهی.
7
دبیری، محمدرضا. (1370). استراتژی و تاکتیک در مذاکرات دیپلماتیک. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی. چاپ دوم.
8
روحانی، حسن. (1391). امنیت ملی و دیپلماسی هستهای. تهران: انتشارات مرکز تحیقات استراتژیک. چاپ چهارم.
9
ساداتمیدانی، سیدحسین. (1395). «اختلاف آژانس بینالمللی انرژی اتمی با ایران در پرونده هستهای از دیدگاه حقوق بینالملل»، مجله حقوقی بینالمللی، 54.
10
سیمبر، رضا و ارسلان قربانی. (1388). «دیپلماسی نوین در روابط خارجی، رویکردها و ابزارهای متغیر»، فصلنامه بینالمللی روابط خارجی، 1 (4).
11
سیمبر، رضا. (1389). «سیاست خارجی آمریکا و تحریمهای جدید علیه جمهوری اسلامی ایران»، دانش سیاسی، 6 (12).
12
............ . (1378). «فراسوی دیپلماسی بازدارنده: صلحسازی، پاسداری و تامین صلح»، مجله سیاست خارجی، 3.
13
........... . (1385). «کارویژههای دیپلماسی مدرن در روابط بینالملل»، مجله سیاست خارجی،20 (1).
14
غریبآبادی، کاظم. (1381). آشنایی با معاهدات خلع سلاح و کنترل تسلیحات. سازمان جغرافیایی دفاعی و امور بینالملل وزارت دفاع. تهران: چاپ اول..
15
قاسمی، مهران. (1387). نیم قرن پرونده هستهای ایران.تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
16
قالیباف، محمدباقر. (1391). برنامه راهبردی دیپلماسی از برنامه پیشرفت وعدالت. تهران: موسسه اندیشه و عمل پویا.
17
کوهن، آونر. (1381). اسرائیل و سلاحهای هستهای. ترجمه رضا سعیدیمحمدی. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی. چاپ اول.
18
گنجیدوست، محمد. (1387). «تحولات دیپلماسی در عصر اطلاعات»، فصلنامه سیاست، 38 (1 ).
19
نادر، ساعد. (1387). گفتارهایی پیرامون ایران وحقوق بینالملل انرژی هستهای. تهران: نشر خرسندی.
20
ویکلین، جان. (1369). مبانی دیپلماسی چگونگی مطالعات روابط میان دول. تهران: نشر قومس. چاپ اول.
21
نشست تخصصی ابعاد حقوقی برجام هستهای .(1394). به همت انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد، مرداد.
22
منابع انگلیسی
23
AFord, Ch. (2009). Nuclear Technology Rights and Wrongs, the NPT. Available at: http://faculty.wcas.northwestern.edu/~ihu355/Home_files/practice%20of%20diplomacy.
24
C. herdman, R. (1995) .Nuclear Safeguards and the International Atomic Energy Agency.International Atomic Energy Agency pub.
25
D. Lowenthal, M. (2011). Science Diplomacy for Nuclear Security, United States Institute of Peace.
26
F.Cooper, A. (2013). Oxford handbook of modern Diplomacy. Oxford University press.
27
Hurd, L. (2011). Law and practice of diplomacy. International Journal.
28
Oded, B. (2015). The Lausanne Iran Nuclear Framework Agreement – Good Deal, Bad Deal, Both or Neither?. Institute for Policy and Strategy (IPS).
29
S. Rana, K. (2001). 21st Century Diplomacy.the Continuum International Publishing Group.
30
Spies, M. (2007). Iran and the limits of the nuclear non-proliferation regime. American University Washington college of LAW.
31
Stanko, N. (1998). The role of the legal adviser in modern diplomatic services. Modern Diplomacy.
32
Watson, A. (2005). Diplomacy the dialogue between states. Taylor & Francis e-Library.
33
Zarate, R. (2007). the NPT. IAEA Safeguards and Peaceful Nuclear Energy
34
Available at: http://www.npolicy.org/article_file/The_NPT_IAEA_Safeguards_and_Peaceful_Nuclear_Energy.
35
www. irdiplomacy.ir
36
www.afsaran.ir
37
www.state.gov
38
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر عوامل فرهنگی- اجتماعی بر اقتصاد سیاسی کشورهای حوزه اسکاندیناوی
اقتصاد سیاسی حوزهای نوین و میانرشتهای در مطالعات روابط بینالملل محسوب میشود. در این میان، مطالعه برهمکنش اقتصاد و سیاست در کشورهای حوزه اسکاندیناوی که دارای ساختار دولت رفاه هستند، از اهمیت خاصی برخوردار است. متغیرهایی مانند فرهنگ سیاسی و روابط و هنجارهای اجتماعی نیز به طور طبیعی اهمیت ویژهای پیدا میکند. از این رو مقاله پیش رو در صدد پاسخدهی به سوالی اصلی مبنی بر تاثیر عوامل فرهنگی-اجتماعی بر اقتصاد سیاسی کشورهای اسکاندیناوی ( با تمرکز بر دو کشور سوئد و نروژ) میباشد. نویسندگان با نگارش مقاله پیش رو در پاسخ به این سوال به این فرضیه رسیده است که فرهنگ سیاسی پشتیبان دولت رفاه به دلیل برخی ویژگیهای فرهنگی در جوامع اسکاندیناوی، پس از افول دولت رفاه در اروپای غربی، همچنان به طور موثر وجود دارد. بر این اساس، مولفه فرهنگ سیاسی در تداوم حیات دولت رفاه در اسکاندیناوی، عاملی موثر بوده که به سبب کارآمدی تاریخی، چنین جایگاهی از نقش آفرینی رسیده است.
https://www.iisajournals.ir/article_45877_572e5ac81750275f6a41b185b088b7e5.pdf
2016-08-22
277
254
اقتصاد سیاسی
اسکاندیناوی
عوامل فرهنگی
عوامل اجتماعی
هادی
آجیلی
hadiajili@yahoo.co
1
استادیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
حنیف
غفاری
2
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
صالحنیا، نرگس و دیگران. (1389). «نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی»، مجله مهندسی فرهنگی، 43 و 44.
1
کشاورزشکری، عباس. (1379). «وفاق اجتماعی، فرهنگ سیاسی و مشروعیت سیاسی»، فصلنامه مطالعات ملی، 2 و 3.
2
گازرانی، سعید. (1373). «نقش عوامل فرهنگی در توسعه سیاسی- اقتصادی کشورهای شرق آسیا»، اطلاعات سیاسی اقتصادی، 85 و 86.
3
منابع انگلیسی
4
AAlmond G. & S. Verba. (1980). the Civic Culture Revisited: An Analitical Study. Boston. Mass: Little. brown.
5
Annesley, C. (2013). Political and Economic Dictionary of Western Europe. London and New York: Routledge.
6
Arter, D. (1999). Scandinavian Politics Today. Manchester: Manchester University Press.
7
Berger, P. L. (1988). In Search of An East Asian Development Model. New Brunswick: Transaction Books.
8
Beverlander, P & Ravi. P. (2008). Voting and social inclusion in Sweden. International Migration, 49 (4).
9
Blekesaune, M & J. Quadagno. (2003). Public Attitudes toward Welfare State Policies: A Comparative Analysis of 24 Nations. European Sociological Review, 19 (5).
10
Colomer, J. M. (2008), Political Institutions in Europe. London and New York: Routledge.
11
Ersson, S & J. E. Lane. (1998). Politics and Society in Western Europe. Cambridge: Cambridge University Press.
12
Esping-Andersen, G. (1999). Social Foundations of Postindustrial Economies, Oxford: Oxford University Press.
13
Goldsmith, M. & H. Larsen. (2004). Local Political Leadership: Nordic Style. International Journal of Urban and Regional Research, 28 (1).
14
Hagelund, A. (2003). A matter of decency? The Progress Party in Norwegian immigration politics. Journal of Ethnic and Migration Studies, 29 (1).
15
Kildal, N & S. Kuhnle. (2007). Normative Foundations of the Welfare State: The Nordic Experience. Routledge.
16
Kuhnle, S. (2001). The Nordic Welfare State in a European context: Dealing with New Economic and Ideological Challenges in the 1990. in Leibfried, S. (ed.). Welfare State Futures. Cambridge: Cambridge University Press.
17
Listhaug, O & K. Ringdal, (2007). Trust in Political Institutions: The Nordic Countries Compared with Europe, Paper prepared for the Norwegian Political Science Meeting, NTNU, Trondheim, January.
18
Moschonas , G. (2001). In the Name of Social Democracy: The Great Transformation 1945 to the Present. translated by G. Elliot, London, United Kingdom; New York, United States: Verso.
19
Pierson, P. (1994). Dismantling the Welfare State?: Reagan, Thatcher and the Politics of Retrenchment, Cambridge: Cambridge University Press.
20
Opielka, M. (2002). Religi¨ose und zivilreligi¨ose Begr¨undungen sozialpolitischer Strategien. in M. Hildebrandt (ed.), Religion und Politik, Opladen: Westdeutscher Verlag.
21
Sejersted, F. (2003). Opposisjon og posisjon.Høyres historie 1945-1981. Oslo: Pax forlag.
22
ORIGINAL_ARTICLE
خوانشی انتقادی از ابعاد سیاسی شده نظریه جامعه و جهانیشدن شبکهای مانوئل کاستلز
اصولاً ماهیت پویای سرمایهداری همواره منجر به تغییرات مستمری میشود. اما آنچه که در دو سه دهه اخیر اتفاق افتاده است، مهمتر از آن هستند که بتوان آنها را صرفاً نتیجه پویایی شیوه تولید سرمایهدارانه دانست. ضمن آنکه هر گونه توصیف یا نظریهپردازی درباره این فرایندها در بستری جدا از بستر سرمایهدارانه و با نادیده گرفتن روابط اجتماعی سرمایهدارانه، تبیین درستی را به دنبال نخواهد داشت. به نظر میرسد مانوئل کاستلز با در نظرداشتن و کاربست این موارد توانسته است یک توصیف و تبیین مناسبی از تغییرات تکنولوژیکی جهان معاصر و آثار آن بر جامعه، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و نهاد دولت-ملت ارائه دهد. فرضیه بنیادی وی این است که اطلاعاتگرایی به عنوان یک پارادایم مسلط در جوامع امروزی، به یک ریختشناسی و ساختار اجتماعی جدیدی منجر شده و در نتیجه جامعه جدیدی ظهور یافته است: جامعه شبکهای. به بیان کاستلز در جامعه و جهان معاصر، همه جا میتوان حضور شبکهها را مشاهده کرد. این نوشتار ضمن معرفی دو مفهوم بنیادین جامعه و جهانیشدن شبکهای در اندیشه های کاستلز، در تلاش است تا به بررسی ابعاد سیاسی شده تحلیل وی از جامعه و جهانیشدن شبکهای بپردازد.
https://www.iisajournals.ir/article_45878_ca9574d3e62d1a5f6f714cb85e6fa395.pdf
2016-08-22
255
284
جامعه شبکهای
جهانیشدن شبکهای
اقتصاد شبکهای
دولت شبکهای
منطق شبکهای
حسین
زحمتکش
hozh64@yahoo.com
1
استادیار گروه مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران
AUTHOR
حسین
صوراناری
2
دانشجوی دکتری مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران
AUTHOR
احمد
ستارزاده
3
دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
بشیریه، حسین. (1386). آموزش دانش سیاسی (مبانی علم سیاست نظری و تأسیسی). چاپ هشتم. تهران: مؤسسه نگاه معاصر.
1
دوورژه، موریس. (1385). اصول علم سیاست. ترجمه ابوالفضل قاضی. چاپ هشتم. تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
2
رجایی، مصطفی. (1381)، «نظریه سیاسی، فلسفه سیاسی، ایدئولوژی سیاسی». ترجمه: احمدرضا طاهریپور، مجله علوم سیاسی، 18.
3
قوام، سیدعبدالعلی. (1391). سیاستشناسی: مبانی علم سیاست. تهران: سمت.
4
کاستلز، مانوئل. (1380). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ظهور جامعه شبکهای). ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز. جلد 1. تهران: انتشارات طرح نو.
5
................. .(1380). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ (پایان هزاره). ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز. جلد 3. تهران: انتشارات طرح نو.
6
مارش، دیوید و استوکر، جری. (1384). روش و نظریه در علوم سیاسی. ترجمه امیرمحمد حاجییوسفی. چاپ دوم. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
7
ب. انگلیسی
8
Castells, M. (2005). The Network Society: From Knowledge to Policy, in: M. Castells, and G. Cardoso (2005). The Network Society from Knowledge to Policy, Washington DC: J. Hopkins, Centre for Transatlantic Relations.
9
…………. . (1999). Information Technology, Globalization and Social Development. United Nations Research Institute for Social Development, Discussion Paper, 114.
10
………….. . (2000a). Toward a Sociology of the Network Society. Contemporary Sociology, 29 (5).
11
………… . (2000b). The Rise of the Network Society, in: The Informational Age, Economy, Society and Culture, 1 (2), ed, Oxford: Blackwell.
12
…………. . (2009). Communication Power. Oxford, New York: Oxford University Press.
13
Castells, M. & Haraway, D. (2007). Cyber Culture Theorists, London & New York: Routledge.
14
Castells, M. (2011). A Network Theory of Power. Available at: http://ascnetworksnetwork.org/wp-content/uploads/2010/02/IJoC-Network-Theory-2011-Castells, (accessed on 2013, October 24).
15
Calabrese, A. (1999). The Information Age According to Manuel Castells. Available at: http://spot.colorado.edu/~calabres /Castells%20Review, (accessed on 2014, November 7).
16
Fuchs, Ch. (2008). Internet and Society: Social Theory in the Information Age. NewYork: Routledge.
17
Glass, G. (2005). Manuel Castells’s Network Society. Available at: http://www.geof.net/research/2005/castells-network-society, (accessed on 2014, October 24).
18
Gerloff, K. (2006). Access to Knowledge in a Network Society. Master’s Thesis
19
Universität Lüneburg.
20
Robinson, W. (2007). Theories of Globalization, Available at: http://kisi.deu.edu.tr/timucin.yalcinkaya/Theories%20of%20Globalization, (accessed on 2014, November 17).
21
Juhasz, L. (2008). The Information Strategy of the European Union, in R. Pinter (ed). Information Society from Theory to Political Practice. Gondolat-UjMandatum, Budapest.
22
Kiely, R. (2005). The Clash of Globalizatios: Neo-Liberalism, The Third Way and Anti-Globalization. Netherlands: BRILL Press.
23
Molnar. S, Kollanyi, B and Szekely, I. (2008). Social Networks and the Network Society, in R. Pinter (ed). Information Society from Theory to Political Practice. Gondolat-UjMandatum, Budapest.
24
Peltola, J. (2006). The Place of Politics in Manuel Castell’s Network Society. Available at: http://www.edemocracy.uta.fi/eng/haefile.php?f=115, (accessed on 2014, November 16).
25
Plage, S. (2008-2009). Mass Communication, Information Technology and Social Exclusion in Contemporary Society. Available at: https://www.essex.ac.uk/sociology/documents/pdf/graduate_journal/2008_2009/plage%205. (accessed on 2014, November 16).
26
R. W and J. R, Anderson. (2000). Manuel Castells and the Decline of Twentieth -Century Sociology. The Quarterly Journal of Austrian Economics, 3 (4).
27
Stalder, F. (2009). The Network Paradigm: Social Formations in the Age of Information. Available at: http://www.indiana.edu/~tisj/readers/full-text/14-4%20Stalder.html, (accessed on 2014, November 9).
28
Vatanen, M. (2014). Identity, Structure and Idelogy-Manuel Castell’s Contribution to Identity Policy Discussion. Available at: http://www.persons.org.uk/ati/diversity/multiculturalism/mcb1/Valtanen%20paper, (accessed on 2014, December 19).
29
Van Dijk, J. A.G.M. (2007), The One-dimensional Network Society of
30
Manuel Castells. Available at: http://www.thechronicle.demon.co.uk/archive/castells.htm, (accessed on 2015, January 12).
31
Webster, F. (1995). Theories of Information Society. London: Routledge.
32
Walaszek, E. (2010). The Concept of Network Society in the policy of European Union, Acta Universit A Tis Lodziensis. Folia OECONOMICA, (242).
33
ORIGINAL_ARTICLE
دستهبندی حکومت برخی از دولتهای جهان براساس تحلیل روانشناختی از مفهوم امنیت
مفهوم امنیت از کلیدیترین موضوعات روانشناسی بالینی و شخصیت (از یک سو) وروابط بینالملل (از سوی دیگر) است و در نظریههای مختلف روانشناسان بزرگ (مانند زیگموند فروید، اریک فروم، کارن هورنای، آلفرد آدلر و آبراهام مازلو) همانند نظریهپردازان روابط بینالملل، پیرامون این مفهوم بحث و بررسی انجام شده است. به همین دلیل، در این نوشتار، حکومت برخی از دولتهای جهان بر اساس تحلیل روانشناختی از مفهوم امنیت، مورد دستهبندی قرار گرفته است. در این راستا، بر اساس نظریه روانشناس آلمانی کارن هورنای به این نکته اشاره شد که برای رفع نیازهای روان رنجور زندگی (که باعث احساس ناایمنی است)، برخی از مردم با انگیزههای پیوندجویی، سلطهپذیری و یا سلطهگری به دیگران گرایش مییابند و احساس امنیت میکنند. اما برخی دیگر با کنارهگیری وجدانی از دیگران به احساس ایمنی دست مییابند. بر این اساس، تحلیل روانشناختی نگارنده از روابط بین دولتها (همانند چگونگی روابط بین افراد) این است که حکومتهای جهان را نیز میتوان بر اساس هدف امنیتجویی به چهار گروه: سلطهپذیر (مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس)، سلطهگر (مانندآمریکا)، منزوی (مانند کشورهای حوزه اسکاندیناوی) و مستقل (مانند ایران) طبقهبندی کرد اما این طبقه بندی تغییرناپذیر نیست، زیرا رفتار دولتها مانند افراد تحت تاثیر عوامل مختلف، متحول میشود.
https://www.iisajournals.ir/article_45879_d0467e28dab6cfca0cc42ca791dc306c.pdf
2016-08-22
285
312
تحلیل روانشناختی
حکومت
دولت
امنیت
سیدولی الله
موسوی
1
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه گیلان
AUTHOR
خامسان، احمد. (1387). «تحلیل مفهوم امنیت از دیدگاه روانشناختی»، مجموعه مقالات همایش بین المللی امنیت انسانی در غرب آسیا، بیرجند: دانشگاه بیرجند.
1
سیاسی، علیاکبر. (1390). نظریههای شخصیت یا مکاتب روانشناسی. تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.
2
سیمبر، رضا. (1390). حقوق بشر در نظام بین الملل. رشت: انتشارات دانشگاه گیلان
3
شولتز، دوآن و شولتز، سیدنیآلن. (1378). نظریههای شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: مؤسسه نشر هما.
4
فروم، اریک. (1955). جامعه سالم. ترجمه اکبرتبریزی. تهران: انتشارات بهجت.
5
فروم، اریک. (1960). هنر عشق ورزیدن، ترجمه پوری سلطانی، تهران: انتشارات مروارید.
6
موسوی، سیدولیاله. (1373). سیمای انسان آرمانی از دیدگاه مکاتب. رشت: انتشارات جهاد دانشگاهی
7
منابع انگلیسی
8
Adler, A. (1930). Individual Psychology, Murchison (Ed). Worcester.
9
Acharya, A. (1992). Regionalism and Regime Security in the third world: comparing the origins of the ASEAN and the GCC, In the insecurity Dilemma: National security of third world states.B. Job, Boulder CO, Lynne Rienner.
10
Ayoob, M. (1995). The third world security predicament.Boulder CO: Lynne Rienner.
11
Buzan, B. (1999). people ,states and fear: An agenda for international security studies in the post-cold war era. Hempstead: Havester-wheatsheaf.
12
Buzan, B and O. Waver. (2003). Regions and Powers: The Structure of International Security. Combridge University Press.
13
Buzan, B and T. Diez. (1999). The European Union and the middle East : drifting towards societal cold war, identity, Migration and New security agenda in Europe. London: Pinter.7.
14
Chubin,S and Ch. Tripp. (1996). Iran-Saudi-Arabia Relations and Regional Order. Adelphi Paper 304. London: IISS.
15
Cordesman, A. H. (1997). Bahrain ,Oman,Qatar and UAE: Challenges of Security. Boulder CO: Westview Press.
16
Erikson, E. H. (1950). Childhood and society. New York: Norton.
17
Car, E.H. (1946). The twenty years crisis. London: Macmillan, pp 79-87.
18
Fromm, E. (1941). Escape from Freedom. New York: Holt, Rinehart and Winston
19
Horney, K. (1937). the neurotic personality of our time.New York: Norton
20
Hollis, R. (1997). Barcelona's first pillar: An Appropriate Concept for Security Relations?, In Security in the Middle East, unpublished working Papers. S. Behrndt and Ch. Peter Hanelt, Center for Applied Policy Research. Bertelsmann Foundation: Munich, Gutersloh.
21
Karawan, I. A. (1997). The Islamist Impasse. Adelphi Paper 314. London: IISS
22
Waltz, K. N. (1979). Theory of international politics. Reading MA: Addision Wesky. pp74-77
23
Holsti, K. J. (1991). Peace and war: Armed Conflict and international order. Cambridge: Cambridge University Press.
24
Maslow, A. H. (1987). motivation and personality. New York: Harper Row, Strategic Survey 1991-1992 to 2000-2001, London: IISS.
25