2024-03-28T18:15:46Z
https://www.iisajournals.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4822
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1393
4
12
روند حق وتو در شورای امنیت (2009-1946) حفظ صلح و امنیت یا تأمین منافع قدرتها
مجید
بزرگمهری
نازنین
خرمی
با آغاز کار سازمان ملل متحد در 1945و به تبع شورای امنیت، عملکرد سازمان همواره تحت تأثیر سیاستها و موضعگیریهای قدرتهای صاحب امتیاز وتو قرار گرفته است. کشورهای صاحب امتیاز وتو در اتخاذ تصمیمگیریهای خود در خصوص مسائل مطرح شده در شورای امنیت و توسل به وتو، بر اساس منافع ملی و همچنین روابط خود با کشورهای دیگر عمل کردهاند. سوال محوری ما این است که ایا برپایه بررسی تفصیلی موارد اعمال وتو در نیم قرن، آیا این حق در راستای وظیفه اصلی شورای امنیت یعنی حفظ صلح و امنیت بینالمللی بکار گرفته شده ویا کاربرد آن در راستای حفظ منافع اعضاء دائم و یا همپیمانان آنان بوده است.؟ پس از تبین مسئله، مقاله تئوری انتقادی در روابط بینالملل را به عنوان چهارچوب کار نظریمعرفی مینماید.در قسمت بعدی مقاله سراغ دادههای تفصیلی کاربرد وتو و تحلیل آنها میرود. برای تحلیل دادها ازروش تحلیل محتوایی اسناد استفاده شده است.
سازمان ملل
شورای امنیت
وتو
صلح و امنیت بینالمللی
2014
08
23
9
34
https://www.iisajournals.ir/article_41952_f9c80de3efb5c3337a8df8cc3738035d.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1393
4
12
سیاست نئوایدئالیستی اوباما و بررسی تأثیر آن بر بحران کارکردی سازمان ملل
غلامرضا
کریمی
ازهمان ابتدای تشکیل سازمان ملل متحد که امریکاحمایت خود را نصیب این سازمان کرد، با درک این واقعیت بودکه این نهادبینالمللیکمهزینهترین ومشروعترین وسیلهاعمالارزشهای امریکا در صحنهجهانیو حفاظتاز منافعامریکااست؛ اما امروزه بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سازمان ملل متحد در دستیابی به مهمترین هدف خویش، یعنی حفظ صلح و امنیت بینالمللی ناکام مانده است. با مفروض قرار دادن این موضوع، مقاله حاضر به دنبال بررسی بحران کارکردی سازمان ملل متحد با رویکرد نئوایده آلیستی در دوران باراک اوباما بوده است. منطق نئوایده آلیسم ایجاب میکند که سیاست خارجی امریکا چندجانبهگرایی همکاری جویانه را در پیش گیرد و تحت این سیاست، حضور موثر در نهادهای بینالمللی از جمله سازمان ملل، متضمن منافع ملی امریکامحسوب میشود.در مقاله حاضر با پیش فرض مناسب بودن رویکرد نئوایدئالیسم برای بررسی عوامل بحران کارکرد سازمان ملل متحد در مقایسه با سایر نظریهها و رویکردهای روابط بینالملل، تلاش شده است تا با استفاده از شاخصهای این رویکرد، سازمان ملل متحد از لحاظ کارکرد مورد بررسی قرار گیرد. با استفاده از این روش، غیر دموکراتیک عمل کردن سازمان ملل و تضعیف نقش سازمان ملل از جانب امریکا به مانند مسئله هستهای ایران، به عنوان عوامل بحران کارکرد سازمان ملل متحد در دوران باراک اوباما شناسایی و مورد بررسی قرار گرفتهاند. این مقاله با روش تحلیلی- تبیینی صورت پذیرفته است
ایالات متحده
باراک اوباما
سازمان ملل
نئوایده آلیسم
مسئله هستهای ایران
2014
08
23
35
58
https://www.iisajournals.ir/article_41953_42ec4aa13cb3220bfe3380c2f3f7bcb9.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1393
4
12
منازعه هند و پاکستان پس از 1998 و مدیریت بحران قدرتهای بزرگ
سید احمد
فاطمینژاد
این مقاله در پی بررسی نقش قدرتهای بزرگ در مدیریت منازعه هند و پاکستان پس از 1998 میباشد. سؤال اصلی این است که چگونه قدرتهای بزرگ در فرایند مدیریت منازعه هند و پاکستان طی سالهای 2010-1998 ایفای نقش کردهاند. مفروض اصلی مقاله این است که قدرتهای مزبور در مدیریت منازعه هند و پاکستان حضور داشته و به ایفای نقش پرداختهاند. در پاسخ به سؤالهای بالا از الگوی «مدیریت قدرتهای بزرگ» و تحلیلهای «جفتی/ وراجفتی» به عنوان چهارچوب نظری استفاده شده است. فرضیه اصلی این است که امریکا، روسیه و چین به عنوان سه قدرت بزرگ با استفاده از برتری محلیشان، احترام به حوزههای نفوذ یکدیگر و کنش مشترک در مدیریت منازعه هند و پاکستان نقش داشتهاند. روش مورد استفاده برای آزمون فرضیه بالا، پسرویدادی است و به طور مشخص سه بحران 1999، 2-2001 و 2008 به عنوان مطالعه موردی بررسی میشوند. در نهایت، بررسی سه بحران مذکور نشان میدهد که قدرتهای بزرگ در بحران 1999 موفق شدهاند که منازعه هند و پاکستان را مدیریت کنند اما در دو بحران دیگر توفیقی نداشتهاند.
قدرتهای بزرگ
مدیریت منازعه
هند
پاکستان
رقابت جفتی
2014
08
23
59
98
https://www.iisajournals.ir/article_41954_bcda06c3ffeed3920313655070ddb4e5.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1393
4
12
نقش اتحادیه افریقا در حلوفصل بحران لیبی
مهدی
عباسی سرمدی
با گذار از «سازمان وحدت افریقا» به «اتحادیه افریقا»، «مشکلات افریقا» باید «راه حل افریقایی» را طلب نماید. بحران لیبی آزمون جدی این استراتژی در عمل بود زیرا نه تنها یکی از رژیمهای فاسد و دیر پای این قاره را هدف قرار میداد بلکه به مثابه بحرانی تلقی میگردید که صلح و امنیت را در سطح منطقهای و بینالمللی به مخاطره انداخته بود.ازاینرو در پژوهش حاضر با متدولوژی سیاسی-حقوقی، نقش اتحادیه افریقا را بعنوان یک سازمان منطقهای ریشه دار در مدیریت بحران مذکور به محک میگذاریم. بدین منظور پس ازاشارهای کوتاه به تحولات اتحادیه وعلل بحران لیبی، چگونگی واکنش آن را درقبال این بحران از طریق اقدامات«شورای صلح وامنیت»و «کمیته موقت» پی میگیریم تا نشان دهیم که علیرغم اینکه اتحادیه افریقا با ایجاد این شورا بطور خاص خود را از سازمان وحدت افریقا متمایز میسازدو بر توجه ویژه خود به مسئله صلح وامنیت تأکید مینماید اما بنا به ضعفهای بینشی، سیاسی، تصمیمگیری ومالی خود، آن نتوانست از تمام ظرفیت هایش در حل وفصل بحران لیبی استفاده نماید و در نتیجه نتوانست استراتژی «راه حل افریقایی برای مشکلات افریقا» را در قبال این بحران به منصه ظهور برساند...
اتحادیه افریقا
بحران لیبی
شورای صلح و امنیت
کمیته موقت
راه حل افریقایی
2014
08
23
99
126
https://www.iisajournals.ir/article_41955_b7c7c696d55e77dbd79f4570a4c989c8.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1393
4
12
دلایل و پیامدهای عضویت بوسنی و هرزگوین در اتحادیه اروپا
علی
باقری دولتآبادی
گسترش اتحادیه اروپا یکی از موضوعات مهم بینالمللی از دهه 90 تاکنون بوده است. بوسنی و هرزگوین ازجمله نامزدهایی است که تلاش خود برای پیوستن به این اتحادیه را از سال 2000 شروع کرده و هنوز با مشکلاتی در این راه روبرو میباشد. پرسش اصلی مقاله این است که عضویت بوسنی و هرزگوین در اتحادیه اروپا چه دلایل و پیامدهایی به همراه دارد؟ فرضیه اصلی پژوهش، بازگشت به جامعه اروپا و تحقق صلح و ثبات در این کشور را مهمترین دلیل و تضعیف هویت اسلامی و اصلاحات سیاسی ـ اقتصادی را در زمره مهمترین پیامدهای این الحاق ذکر میکند. برای این منظور از چهارچوب نظری سازه انگاری با تکیه بر روش تحلیلی استفاده خواهد شد.
اتحادیه اروپا
بوسنی و هرزگوین
معاهده قانون اساسی
نظریه سازه انگاری
2014
08
23
127
160
https://www.iisajournals.ir/article_41956_a9b8b0a5a356796425e01706ff3584e8.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1393
4
12
تحلیل جریان جهانیشدن با استفاده از شاخص کوف در ایران و مقایسه با کشورهای خاورمیانه
نادر
زالی
اسماعیل
قاسمی
سید حسین
مرتضوی
نیر
ابراهیمی
این مقاله به بررسی شاخصهای جهانیشدن در سه زمینه اقتصادی اجتماعی و سیاسی میپردازد. از مهمترین شاخصهای تدوین شده برای ارزیابی میزان جهانیشدن میتوان به شاخصهای فارین پالیسی، بنیاد هریتیج و شاخص مؤسسه فریزر اشاره نمود که هر کدام به شیوهای خاص تنیدگی روابط اجتماعی بین کشورهای دنیا را مورد ارزیابی قرار دادهاند. اما یکی از مهمترین شاخصهای مطرح در جهان در این زمینه، که از سال 2002 ارائه شده است شاخص جهانیشدن کوف است این شاخص با وجود برخی کاستیها از مطلوبیت زیادی در محافل سیاسی و اقتصادی جهان برخوردار است و برای محاسبه درجه جهانیشدن کشورها در سه زمینه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به این شاخص ارجاع میشود. در این تحقیق تلاش میشود روند تغییرات این شاخص بین کشورهای آسیایی با محوریت ایران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و وضعیت ایران به عنوان کشوری با جغرافیای سیاسی بسیار مهم در منطقه مورد تحلیل قرار گیرد. نتایج نشان میدهد تمام کشورهای مورد مطالعه در طول سالهای گذشته به راحتی در جریان جهانی سازی توسط غرب هضم شدهاند و هسویی مشابهی بین کشورها در این زمینه وجود دارد ولی ایران با حفظ استقلال کامل در مقابل جریان جهانی سازی مقاومت کرده و هویت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را با وجود استفاده از نکات مثبت جهانیشدن حفظ کرده است.
جهانیشدن
جهانی سازی
ایران
شاخص کوف
کشورهای خاورمیانه
2014
08
23
161
194
https://www.iisajournals.ir/article_41957_8b8778020efcd86dfa14c5bb5806dae9.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1393
4
12
جامعهشناسی تاریخی و توهمات شناختی سنت والتزی روابط بینالملل
قدرت
احمدیان
این مقاله در صدد ارائه پرداختی انتقادی و آن هم با تکیه بر رویکرد جامعهشناسی تاریخی از سنت والتزی روابط بینالملل است. مسئله اساسی که بدنبال پاسخ به آن هستیم این است که رویکرد جامعهشناسی تاریخی چه ضعفهای روش شناسانهای را از نظریه والتز در روابط بین املل بر ملا میکند و خود برای گریز از این ضعف چه راه حلی را ارائه مینماید. بر این اساس واز منظر جامعهشناسی تاریخی، سنت والتزی روابط بینالملل بواسطه طرح یک سامانه نظری انتزاعی برای درک پدیدههای بینالمللی دچار چهار نوع توهم شناختی است که عبارتند از: توهم شی شدن، توهم طبیعی دیدن,توهم تغییرناپذیری وتوهم همریختی. در این نگاه، این توهمات از نتایج بدیهی غیرتاریخی بودن و غیراجتماعی بودن سنت فکری والتز در روابط بینالملل محسوب میشوند. از این روی جامعهشناسی تاریخی با طرح اهمیت مؤلفههای زمانی(تاریخ)ونیروها و عوامل اجتماعی بدنبال گشودن راهی برای فهم دقیقتر روابط بینالملل است.
جامعهشناسی تاریخی
توهمات شناختی
سنت والتزی رهیافت انتقادی تاریخیگری اجتماعی بودن
2014
08
23
195
220
https://www.iisajournals.ir/article_41958_1f481a0fbd2e9d99deed60a4d3b5a79e.pdf
پژوهش های روابط بین الملل
2251-8444
2251-8444
1393
4
12
ویژگیهای قاعده مطلوب در حقوق بینالملل خصوصی
رضا
مقصودی
قواعد حقوق بینالملل خصوصی نسبت به سایر قواعد حقوق داخلی ریشههای دینی یا ملی کمتری دارد و همین مزیت، تکامل طبیعی این رشته حقوق را در بستر تحولات تاریخی تسهیل کرده است. این مقاله به بررسی تحلیلی قواعد حل تعارض و اهداف آن در چهارچوب حقوقی و اقتصادی میپردازد و الزامات ناشی از ملاحظات سیاسی و ضرورتهای برآمده از مجاورت با حقوق بینالملل عمومی را مورد توجه قرار میدهد تا از اجتماع این نیازهای متفاوت و گاه متعارض، خصوصیات قاعده مطلوب در حقوق بینالملل خصوصی آشکار گردد. جزماندیشی و بازگویی قواعد گذشته در این عرصه هیچگونه توجیه دینی و تاریخی ندارد و تضرر اشخاص خصوصی و در نهایت دولتها را فراهم میآورد
قاعده مطلوب
قابلیت پیشبینی
انتظارات مشروع
سیاستهای دولتی
2014
08
23
221
242
https://www.iisajournals.ir/article_41959_58323d4fd1d94ea88c9f2642d7ab7558.pdf