انجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844472320170610Egypt's changing state identity and foreign policy evolution; a case study of the Palestinian issue and the Syrian crisisتغییر هویت دولت در مصر و تحول سیاست خارجی این کشور؛ مطالعه موردی مساله فلسطین و بحران سوریه154253562FAمحمدرضا حاتمیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور مرکز غرب تهراناحمد جرفیکارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجهJournal Article20170331As one of the major players in the region, Egypt has had a significant impact on the process and future of regional developments and it is important to understand the factors that influence its foreign policy formation and change. Various developments in Egypt over the past few years, along with external pressures and interactions, have been accompanied by important issues such as the transformation of the state's identity in Egypt. The sources and components of the Egyptian government's identity as non-stationary phenomena have been changing over the past few years. This has had implications for the country's foreign policy, as any change in the identity of a state will lead to the definition of new interests and priorities for its foreign policy, which will inevitably lead to a change in its foreign policy approaches. Therefore, the present study investigates and explains the impact of the change of the Egyptian government's identity on its foreign policy as an important issue. In this regard, this article aims to answer the main question of what causes the changes and rotations in Egyptian foreign policy towards regional issues? Using the Structural Theoretical Approach, he seeks to deepen its foreign policy developments by focusing on the identity changes and identity components of the Egyptian government and will use the two themes of the Palestinian issue and the Syrian crisis and a review of the evolution of the Egyptian approach to them. Was. It is worth mentioning that in this study, descriptive-analytical method was used based on data collection. مصر بهعنوان یکی از بازیگران اصلی منطقه تاثیر قابل توجهی بر روند و آینده تحولات منطقه داشته و فهم عوامل موثر بر شکلگیری و تغییر سیاست خارجی آن دارای اهمیت میباشد. وقوع تحولات مختلف طی چند سال اخیر در مصر در کنار فشارها و تعاملات بیرونی با مسائل مهمی نظیر تحول در هویت دولت در این کشور همراه شده است. بهطوری که منابع و مولفههای هویتبخش دولت مصر، بهعنوان پدیدهای غیرایستا طی چند سال اخیر در حال تغییر بودهاند. این موضوع پیامدهایی برای سیاست خارجی این کشور نیز به همراه داشته است؛ زیرا هر گونه تغییر در هویت یک دولت به تعریف منافع و اولویتهای جدیدی برای سیاست خارجی آن منجر میشود و این مساله زمینه تغییر در رویکردهای سیاست خارجی آن دولت را اجتنابناپذیر خواهد کرد. لذا بررسی و تبیین اثرگذاری تغییر هویت دولت مصر بر سیاست خارجی این کشور بهعنوان یک مساله دارای اهمیت، موضوع پژوهش حاضر میباشد. در این رابطه، این نوشتار بهمنظور پاسخ به این پرسش اصلی که علت بروز تغییرات و چرخش در سیاست خارجی مصر نسبت به مسائل منطقه چیست؟ با استفاده از رویکرد نظری سازهانگاری تلاش دارد با تمرکز بر تغییرات هویتی و مولفههای هویت بخش دولت مصر به ریشهیابی تحولات سیاست خارجی آن بپردازد و بهمنظور بررسی دقیقتر مساله، از دو موضوع مساله فلسطین و بحران سوریه و مرور تحول رویکرد مصر نسبت به آنها استفاده خواهد شد. شایان ذکر است در این پژوهش از روش توصیفی- تحلیلی بر مبنای جمعآوری دادهها استفاده شده است.<br /> https://www.iisajournals.ir/article_53562_c497b89e6a25493c772310fffb593ddf.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844472320170522The evolution of the US alliance paradigm in the Middle East and possible options for Iranتحول پارادایم اتحادهای آمریکا در خاورمیانه و گزینههای محتمل در قبال ایران437853565FAمهدی آهوییاستادیار گروه مطالعات ایران دانشگاه تهرانJournal Article20151202Since the Cold War numerous alliances and coalitions in the Middle East have formed between some regional actors and one of the great trans-regional powers. Most of these alliances have been explained by Stephen Walt's theory of threat balance. In the post-Cold War era, the United States, with its direct military presence in the region, sought to maintain a favorable balance - a costly and costly endeavor. With the current turmoil in the region, the cost of maintaining traditional alliances for the United States appears to be more costly than its benefits. The new US president has also openly questioned the benefits of such spending in his predecessors. Given the emergence of nongovernmental actors and the multiplicity and complexity of resources threatening US interests, the United States must inevitably move to a new model of maximizing profits while reducing spending in the region. The main question of the present study was why and in what direction is the US Alliance paradigm evolving in the Middle East and what are the alternatives of the US in the region, especially with regard to Iran? The research hypothesis is that the paradigm of US alliances in the region is changing in a way that is likely to turn to a strategy of distance balance aimed at balancing power in the region and establishing some kind of corrosive balance in the Middle East, in which the power of all regional actors will be strengthened. With the exception of Israel, the cost of regional problems for other trans-regional powers such as China will increase. This research uses content analysis to examine some of the newly published documents by American think tanks. These documents have been selected to reflect various tastes and trends in US foreign policy. At present, there is no consensus among American elites and politicians, and the Trump administration has not yet formulated and announced a specific global strategy. However, it is conceivable that the adoption of a long-distance balance strategy is likely to attract more fans in Washington in the coming years. This notion, in fact, constitutes the research hypothesis, suggesting that America's favored goal in this model is to balance the corrosive power between Iran, Turkey, and Saudi Arabia while raising costs for other competing powers, especially China. In the new era, therefore, these goals will be achieved through a paradoxical combination of maintaining a military presence and threatening appearance while reducing US operational conflict in the Middle East.از دوران جنگ سرد اتحادها و ائتلافهای متعددی در منطقه خاورمیانه میان برخی بازیگران منطقهای و یکی از قدرتهای بزرگ فرامنطقهای شکل گرفتهاند. اکثر این اتحادها بر اساس تئوری توازن تهدید استفان والت قابل توضیح بودهاند. در دوران پس از جنگ سرد، آمریکا با حضور نظامی مستقیم در منطقه تلاش کرد تا توازن مطلوب خود را برقرار نماید – امری که هزینههای سنگینی بر آن کشور تحمیل کرده و سرانجام بینتیجه بوده است. در شرایط بینظمی کنونی در منطقه، به نظر میرسد هزینه حفظ اتحادهای سنتی برای آمریکا سنگینتر از منافع آن شده است. رئیس جمهور جدید آمریکا نیز آشکارا فوائد چنین هزینههایی در دورههای قبل از خود را زیر سؤال برده است. با توجه به ظهور بازیگران غیردولتی و تعدد و پیچیدگی منابع تهدیدکننده منافع آمریکا، ایالات متحده ناگزیر باید به سوی مدل جدیدی برای کسب حداکثر منافع در عین کاهش هزینههای خود در منطقه حرکت کند. پرسش اصلی پژوهش حاضر این بوده که پارادیم اتحادهای ایالات متحده در منطقه خاورمیانه چرا و به چه سمتی در حال تحول است و گزینههای جایگزین آمریکا در منطقه به ویژه در ارتباط با ایران چیست؟ فرضیه پژوهش این است که پارادایم اتحادهای آمریکا در منطقه به شکلی در حال تغییر است که احتمالا به استراتژی موازنه از راه دور با هدف توازن قدرت در منطقه روی آورده و نوعی توازن فرساینده در خاورمیانه برقرار خواهد کرد که طی آن، از قدرت همه بازیگران منطقهای به جز اسرائیل کاسته شده و هزینه مشکلات منطقه برای سایر قدرتهای فرامنطقهای همچون چین افزایش خواهد یافت. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا به بررسی برخی اسناد تازه منتشرشده از سوی اندیشکدههای آمریکایی پرداخته است. این اسناد به گونهای انتخاب شدهاند که معرف سلائق و گرایشهای گوناگون در سیاست خارجی آمریکا باشند. در شرایط حاضر هیچ گونه اجماعی در میان نخبگان و سیاستمداران آمریکایی به چشم نمیخورد و دولت ترامپ نیز هنوز هیچ استراتژی جهانی مشخصی را تدوین و اعلام نکرده است. با این حال میتوان تصور کرد که اتخاذ راهبرد موازنه از راه دور احتمالاً در سالهای آینده طرفداران بیشتری در واشنگتن خواهد یافت. این تصور درواقع فرضیه پژوهش را تشکیل داده و بیانگر آن است که هدف مطلوب آمریکا در این مدل،توازن قدرتِ فرساینده میان ایران، ترکیه و عربستان در عین افزایش هزینهها برای سایر قدرتهای رقیب به ویژه چین است. لذا در دوره جدید، این اهداف از طریق تلفیقی پارادوکسیکال از حفظ حضور نظامی و ظاهر تهدیدکننده همزمان با کاهش درگیری عملیاتی آمریکا در خاورمیانه تأمین خواهد شد. https://www.iisajournals.ir/article_53565_ea6be81938b08fbc111b79b86905f654.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844472320170522The Self-Imagination of the Reflective Perspective and the Design of Alternatives in the Study of International Relationsخودـ انگارۀ چشمانداز تأملگرا و طرح امکانات بدیل در مطالعۀ روابط بینالملل7910853567FAسیدعلی منوریاستادیار روابط بین الملل دانشگاه خوارزمیJournal Article20161201With the formation of the fourth debate in international relations, the rationalist perspective continues to show a conception or image of a fixed self. This constant self-image depicts an unchanging state of international relations based on the principle of sovereignty and the everlasting strategy of security and survival. The image is rooted in the views of the rationalist perspective in international relations. This article seeks to consider alternative possibilities in the study of international relations by presenting the points of view of a reflective perspective in the form of a fourth debate and a discussion of transnational themes. Speaking of alternatives to the study of international relations does not mean the material evolution of the discipline, but rather the liberation of the discipline from the fixed image that the individualist perspective provides in its study. Critical theory, post-structuralism / postmodernism, feminism, and post-colonialism are presented in this regard. This paper concludes by analyzing these views that the very idea or image of the contemplative perspective - ontologically and epistemologically - with the discrepancy between the international relations scholar and the subject under study on the one hand and the extension of the subjects under study on the one hand and on the other. It offers alternative opportunities in the study of international relations.با شکلگیری مناظرۀ چهارم در روابط بینالملل، چشمانداز خِرَدگرا همچنان خودـ انگاره یا تصویر از خودِ ثابتی نشان میدهد. این خودـ انگارۀ ثابت وضعیتی تغییرناپذیر از روابط بینالملل را بر مبنای اصل برسازندۀ حاکمیت و راهبرد همیشگی معطوف به امنیت و بقا ترسیم میکند. تصویر مورد نظر در دیدگاههای چشمانداز خردگرا در روابط بینالملل ریشه دارد. این مقاله در صدد آن است که با ارائۀ نقطهنظرات دیدگاههای چشمانداز تأملگرا در قالب مناظرۀ چهارم و طرح مباحث فرانظری، امکانات بدیل در مطالعۀ رشتۀ روابط بینالملل را مورد توجه قرار دهد. صحبت از امکانات بدیل در مطالعۀ رشتۀ روابط بینالملل نه به معنای تحول ماهوی رشته، بلکه بیانگر رهایی رشته از تصویر ثابتی بوده که چشمانداز خِرَدگرا در مطالعۀ آن حاصل میکند. در این جهت دیدگاههای نظریۀ انتقادی، پساساختارگرایی/ پساتجدّدگرایی، فمینیسم و پسااستعمارگرایی ارائه میشوند. این مقاله با تحلیل دیدگاههای مذکور به این جمعبندی میرسد که خودـ انگاره یا تصویر از خود چشمانداز تأملگرا ــ به لحاظ هستیشناختی و معرفتشناختی ــ با عدم تفکیک میان دانشپژوه روابط بینالملل و موضوع مورد مطالعۀ آن از یک سو، و گسترش موضوعات مورد مطالعه از سوی دیگر امکانات بدیلی را در مطالعۀ رشتۀ روابط بینالملل مطرح میکند. https://www.iisajournals.ir/article_53567_7eeacbb290c67a034b7b6fc486e3e140.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844472320170522Security Policy and Crisis Management Model in Syriaسیاستگذاری امنیتی و الگوی مدیریت بحران در سوریه10913853568FAعباس مصلی نژاداستاد دانشگاه تهرانJournal Article20151202Security policy making is one of the new strategic issues in the security process. The crisis in Syria is seen as a symbol of the tragedy of power and violence. Understanding the Syrian realities is impossible without considering security policy models. This article attempts to examine the pattern of security policy making in the Syrian crisis. Three fundamental components are addressed in the explanation of this article. The first component is the authoritarian state structure in Syria. The government has used the iron fist pattern to achieve its political and strategic goals in Hama, especially in 1982. The use of power, though it will lead to the victory of the state and the political system, will have its effects on the public opinion of social groups. The second component is the mechanisms of action of the political elite. The elites and rulers of Bashar al-Assad's government generally prefer to maintain their political status and privileges. Such indicators are seen to increase the incentive to suppress social groups. The third component concerns the evolution of the discourse components in Syria. The Muslim Brotherhood's critical discourse has been influenced by regional and international space in the discourse of resistance to the strategy of armed struggle against the state. These three elements are elements of the continuing security conflicts and the spread of violence in Syria. The paper uses a critical approach to security policy modeling that demonstrates that social forces and centrifugal groups play an important role in security developments in the Middle East, including Syria. Under the ambiguity of security, the direct role of the major powers has gradually diminished, but they are seeking to use indirect mechanisms of action and proxy forces. That is why Syrian crisis management requires the linking of international, regional, national and transnational actors.سیاستگذاری امنیتی در زمره موضوعات راهبردی جدید در فرآیند امنیتسازی میباشد. بحران در سوریه بهعنوان نمادی تراژدی قدرت و خشونت تلقی میشود. درک واقعیتهای سوریه بدون توجه به مدلهای سیاستگذاری امنیتی امکانپذیر نمیباشد. در این مقاله تلاش میشود تا الگوی سیاستگذاری امنیتی در بحران سوریه مورد بررسی قرار گیرد. سه مؤلفة بنیادین در تبیین این مقاله مورد توجه قرار میگیرد. اولین مؤلفه ساختار دولت اقتدارگرا در سوریه میباشد. این دولت در دورانهای گذشته بهویژه در سال 1982 از الگوی مشت آهنین برای تحقق اهداف سیاسی و راهبردی خود در حما استفاده کرده است. کاربرد قدرت، اگرچه منجر به پیروزی دولت و نظام سیاسی گردد، آثار خود را در افکار عمومی گروههای اجتماعی بهجا خواهد گذاشت. دومین مؤلفه سازوکارهای کنش نخبگان سیاسی است. نخبگان و زمامداران حکومت بشاراسد عموماً ترجیح میدهند که موقعیت سیاسی و امتیازات ویژة خود را حفظ نمایند. چنین شاخصهایی منجر به افزایش انگیزة سرکوب گروههای اجتماعی میداند. سومین مؤلفه مربوط به تحول مؤلفههای گفتمانی در سوریه میباشد. گفتمان انتقادی اخوانالمسلمین تحت تأثیر فضای منطقهای و بینالمللی به گفتمان مقاومت با راهبرد جنگ مسلحانه در برابر دولت گردیده است. این سه مؤلفه عناصر تداوم تضادهای امنیتی و گسترش خشونت در سوریه است. در تنظیم مقاله از الگوی سیاستگذاری امنیتی رهیافت انتقادی استفاده شده که بیانگر آن است که نیروهای اجتماعی و گروههای گریز از مرکز نقش مؤثری در تحولات امنیتی خاورمیانه ازجمله سوریه ایفا مینمایند. در شرایط ابهام امنیتی، نقش مستقیم قدرتهای بزرگ بهگونهای تدریجی کاهش یافته اما آنان درصدد برمیآیند تا از سازوکارهای کنش غیرمستقیم و نیروهای جنگ نیابتی استفاده نمایند. به همین دلیل است که مدیریت بحران سوریه نیازمند پیوند بازیگران بینالمللی، منطقهای، ملی و فرا ملی میباشد.https://www.iisajournals.ir/article_53568_d6aa5ae14818d23d613a9acd5a5e42fd.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844472320170522The position of concept and instances of peace in political science chapters and chaptersجایگاه مفهوم و مصادیق صلح در سرفصلها و فصلهای رشته علوم سیاسی13915453569FAسید رضا موسوی نیااستادیار گروه روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160330Traditional, modern, critical and Islamic theories each have a specific definition of political science. War and peace are topics covered by each of these theories and provide solutions for controlling war and making peace. The discourse of the Islamic Revolution, shaped and structured by Imam Khomeini, considers the political knowledge of the Qur'an and Sunnah desirable and introduces peaceful coexistence between groups and nations as the ultimate goal of Islamic teaching. Balmal's Islamic view of the politics and the principle of peace is evident in the constitution and upstream documents of the Islamic Republic. The Ministry of Science deals with political science from the Islamic point of view and discourse dominating the Islamic Revolution and communicates the subjects of political science to universities in the country, promoting human values, understanding and peace with other nations, and providing lessons based on Islamic worldview. As he said. To what extent are the chapters and chapters of the political science course (known as syllabuses) based on Islamic views and the stated goals of the Ministry of Science for this field of study? And another question: what is the meaning of peace and its implications in the syllabus of political science? (Research Question) This paper, using quantitative content analysis and with a descriptive-comparative purpose, analyzes the syllabuses of the Ministry of Science for Political Science in two periods of time (1996 and 2013) (Research Methodology) and shows: The lesson is based on Islamic views, but the topics or chapters of each lesson are based on a modern or power-based view of politics. There are no course headings that specifically address the concept of peace and its implications. In addition, the chapters related to peace and its implications for the concept of war and power are very limited and incomparable. (Research Findings) Finally, strategies for promoting peace discourse in the field of political science are presented.نظریههای سنتی، مدرن، انتقادی و اسلامی، هر یک تعریفی خاص از علم سیاست دارند. جنگ و صلح از موضوعاتی است که هر یک از این نظریهها به آنها پرداخته و برای کنترل جنگ و تحقق صلح راهکارهایی را ارائه میدهند. گفتمان حاکم بر انقلاب اسلامی که توسط امامخمینی(ره) شکل و ساختار یافت، دانش سیاسی مطلوب را برگرفته از قرآن و سنت میداند و همزیستی مسالمتآمیز میان گروهها و ملتها را هدف نهایی تعالیم اسلامی معرفی میکند. بالمال، نگاه اسلامی به سیاست و اصالت صلح در قانون اساسی و اسناد بالادستی جمهوری اسلامی مشهود است. وزارت علوم نیز به علوم سیاسی از دیدگاه اسلامی و گفتمان حاکم بر انقلاب اسلامی پرداخته و در ابلاغیه سرفصلهای درسی رشته علوم سیاسی به دانشگاههای کشور، اعتلای ارزشهای انسانی، تفاهم و صلح با ملتهای دیگر و ارائه دروس مبتنی بر جهانبینی اسلامی را از اهداف این رشته عنوان کرده است. در این پژوهش به این مسئله پرداخته میشود که سرفصلها و فصلهای رشته علوم سیاسی (که به سیلابسهای درسی مشهور است)، تا چه اندازه مبتنی بر دیدگاههای اسلامی و اهداف اعلام شده وزارت علوم برای این رشته تحصیلی است؟ و سؤال دیگر اینکه مفهوم صلح و مصادیق آن چه جایگاهی در سیلابسهای رشته علوم سیاسی دارد؟ (سؤال پژوهش) این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوی کمی و با هدفی توصیفی- تطبیقی، به تحلیل سیلابسهای ابلاغی وزارت علوم برای رشته علوم سیاسی در دو مقطع زمانی 1375 و 1392 پرداخته است (روش پژوهش) و نشان میدهد: در ابلاغیه سیلابسهای درسی در این دو مقطع، سرفصلهای مبتنی بر دیدگاههای اسلامی تعیین شده اما محورها و یا فصلهای هر درس، مبتنی بر دیدگاه مدرن یا قدرتمحور به علم سیاست تدوین شده است. سرفصل درسی که بهطور اخص به مفهوم صلح و مصادیق آن بپردازد، وجود ندارد. ضمن آنکه فصلهای درسی مرتبط با صلح و مصادیق آن نسبت به مفهوم جنگ و قدرت بسیار محدود و غیرقابل مقایسه است. (یافتههای پژوهش) در پایان راهکارهایی برای ترویج گفتمان صلح در رشته علوم سیاسی ارائه میشود.https://www.iisajournals.ir/article_53569_31dff12fead4f13d2bc5adf96793c897.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844472320170522Russian energy diplomacy in the Asia-Pacific regionدیپلماسی انرژی روسیه در منطقه آسیا-پاسیفیک15518053576FAداود کریمی پوردانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه گیلانسید امیر نیاکوئیدانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلانابراهیم متقیاستاد روابط بین الملل دانشگاه تهرانJournal Article20151202Due to its importance in the economic, security and political equations of the world, Asia-Pacific has increasingly become the focus of world powers. Therefore, the Russian Federation seeks to develop its level of influence and influence in the region by using various sources of power, including energy leverage, to establish itself as a global superpower. The growing need for energy in the region has made Russia one of the most serious options for supplying energy to Russia, which enjoys huge reserves and geographic proximity. Accordingly, the present paper examines the aims and areas of Moscow's energy diplomacy in Asia-Pacific by examining the role of Russian energy diplomacy in its foreign policy in the Asia-Pacific region. The paper assumes that Russia views energy as a platform for expanding integration with the region to other areas as well as economic development in the Far East and using energy diplomacy to try to balance the West. Russia's security challenges in its eastern region are one of Moscow's most serious incentives to attract investment and economic development in the region, which is possible through the use of energy leverage. The findings show that while Moscow's success has been successful, it is still far from reaching the ideal conditions because of its political challenge to the United States and divergence in some of its security equations with China.آسیا-پاسیفیک به دلیل اهمیتی که در معادلات اقتصادی، امنیتی و سیاسی جهان دارد، بیش از پیش در کانون توجه قدرتهای جهانی قرار گرفته است. از این رو، فدراسیون روسیه تلاش میکند تا با استفاده از منابع مختلف قدرت از جمله اهرم انرژی، سطح نفوذ و تأثیرگذاری خود را در این منطقه توسعه داده و خود را هرچه بیشتر به مثابه یک ابرقدرت جهانی مطرح سازد. نیاز روزافزون کشورهای این منطقه به انرژی سبب شده تا روسیه که هم از ذخایر هنگفت و هم از قرابت جغرافیایی بهرهمند است، بتواند یکی از جدیترین گزینهها برای تأمین انرژی این منطقه باشد. بر این اساس، مقاله حاضر با این پرسش که دیپلماسی انرژی روسیه چه نقشی در سیاست خارجی این کشور در منطقه آسیا-پاسیفیک دارد، به بررسی اهداف و زمینههای دیپلماسی انرژی مسکو در آسیا-پاسیفیک میپردازد. فرضیه مقاله این است که روسیه، انرژی را بستری برای گسترش همگرایی با این منطقه به سایر حوزهها و همچنین توسعه اقتصادی شرق دور خویش دانسته و با استفاده از دیپلماسی انرژی تلاش میکند تا در مقابل غرب، موازنه ایجاد کند. چالشهای امنیتی روسیه در منطقه شرقی خویش یکی از جدیترین انگیزههای مسکو برای جذب سرمایهگذاری و توسعه اقتصادی این منطقه است که با استفاده از اهرم انرژی امکانپذیر است. یافتهها نشان میدهد تلاش مسکو اگرچه با موفقیتهایی همراه بوده، اما به دلیل چالش سیاسی با ایالات متحده و واگرایی در برخی از معادلههای امنیتی با چین، هنوز تا رسیدن به شرایط ایدهآل فاصله قابل توجهی دارد.https://www.iisajournals.ir/article_53576_6a7c606a7543bd737d503bca7d67ae64.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844472320170522The Role of Education and Universities in Peacebuilding and Regional Conflict Management: A Case Study of the Middle Eastنقش آموزش و دانشگاهها در صلحسازی و مدیریت منازعات منطقهای: مطالعه موردی خاورمیانه18120653579FAمرتضی نورمحمدیاستادیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20160330Universities have traditionally sought to provide specialized training and skills related to empowering individuals to play a useful role in social change and to earn a decent living with a decent job for students. In the meantime, the educational role of universities in conflict zones and communities and its potential for sustainable peace and promotion of the values and culture of peace in conflict zones and communities are less emphasized. This is especially important in the Middle East, where there are many conflicts, as there are leaders and elites who adhere to common and peaceful norms for resolving disputes and use peaceful means to manage tensions, Relieves an area and provides the grounds and grounds for a lasting and stable peace. Accordingly, the research question is how the educational function of universities can play a role in regional conflict management and peacebuilding. The research hypothesis is that universities can enhance the culture of peace and reduce the intensity and intensity of regional conflicts through standardization (peace, justice, human rights), strengthening shared capacities and social capacity building.دانشگاهها بهطور سنتی به دنبال ارائه آموزشهای تخصصی و مهارتهای مرتبط با توانمندسازی افراد بهمنظور ایفای نقشی مفید در تحولات اجتماعی و کسب زندگی مرفه با شغلی آبرومندانه برای دانشجویان هستند و عمدتا به کارویژه دانشگاهها از منظر آموزشی و آمادهسازی افراد برای حضور موثر در اجتماع پرداخته میشود. در این میان نقش آموزشی دانشگاهها در مناطق و جوامع درگیر منازعه و ظرفیت بالقوه آن در صلحسازی پایدار و ترویج ارزشها و فرهنگ صلح در جوامع و مناطق منازعهخیز کمتر مورد توجه قرار میگیرد. این مهم بهویژه در منطقه خاورمیانه که آبستن منازعات مختلف است، از اهمیتی مضاعف برخوردار است؛ چرا که وجود رهبران و نخبگانی که پایبند به هنجارهای مشترک و مسالمتآمیز برای حلوفصل اختلافات باشند و از شیوههای مسالمتآمیز برای مدیریت تنشها بهره ببرند، امکان بروز و تشدید منازعات منطقهای را تخفیف میدهد و زمینهها و بسترهای لازم برای صلحسازی پایدار و باثبات را فراهم میکند. بر همین اساس، سوال پژوهش این است که کارکرد آموزشی دانشگاهها چگونه میتواند در مدیریت منازعات منطقهای و صلحسازی نقشآفرینی کند. فرضیة پژوهش این است که دانشگاهها از طریق هنجارسازی(صلح، عدالت، حقوق بشر)، تقویت ظرفیتهای مشترک و ظرفیتسازی اجتماعی میتواند موجب گسترش فرهنگ صلح و کاهش شدت و میزان منازعات منطقهای شود. https://www.iisajournals.ir/article_53579_b06bde1890a50fd6a774fe3956a32d9d.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844472320170522Economic Requirements for the Development of Oman-Iran Relationsالزامات اقتصادی توسعه روابط ایران و عمان20723253580FAمجید مختاریدانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقه ای دانشگاه علامه طباطباییعلی آدمیاستادیار روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20151202The Islamic Republic of Iran's economic relations with the Persian Gulf states, especially Oman, have not been at a high level, despite their potential. The lack of economic cohesion between Iran and its neighbors has made the atmosphere of interaction, competition or even hostility. This potential loss of cooperation between the Islamic Republic of Iran and the Oman monarchy could be wasted. The existence of economic solidarity and cooperation between the two governments of Iran and Oman, in addition to the benefits it can have for both parties, can in the long run be a good model for other neighbors to expand economic cooperation and consequently political and security. This increased level of cooperation, based on economic cooperation, can in the long run promise a safer and less stressful region. Considering their economic, political and security needs, Iran and Oman should enhance their relations, especially in the economic sector, and take advantage of the development opportunities they face to work together. This article seeks to identify the most important potentials for enhancing economic cooperation between Iran and Oman and to explain the theoretical and practical function of increasing economic cooperation between the two countries.روابط جمهوری اسلامی ایران به لحاظ اقتصادی با کشورهای حوزه خلیج فارس به خصوص سلطنت عمان علیرغم توانمندیهای بالقوه در سطح بالایی قرار نداشته است. عدم وجود همتکمیلیهای اقتصادی میان ایران و همسایگان باعث شده است فضای تعامل، تبدیل به رقابت و یا حتی تخاصم گردد. هدر رفت این توان بالقوه برای همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان میتواند پرزیان باشد. وجود همبستگی و همکاری اقتصادی میان دو دولت ایران و عمان، علاوه بر منافعی که میتواند برای دو طرف داشته باشد، در درازمدت میتواند الگوی خوبی برای دیگر همسایگان به جهت گسترش همکاریهای اقتصادی و به تبع آن سیاسی و امنیتی باشد. این افزایش سطح همکاریها که بر پایه همکاریهای اقتصادی بنا میگردد، در درازمدت میتواند نویدبخش منطقهای امنتر و کمتنشتر باشد. ایران و عمان با توجه به نیازهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود میبایست روابط خود را به خصوص در بخش اقتصادی ارتقاء دهند و از فرصتهای توسعهای پیش روی خود در جهت همکاری با یکدیگر بهره برند. این مقاله در نظر دارد تا مهمترین پتانسیلهای افزایش سطح همکاریهای اقتصادی میان ایران و عمان را بازشناسد و کارکرد نظری و عملی افزایش سطح همکاریهای اقتصادی میان دو کشور را توضیح دهد.https://www.iisajournals.ir/article_53580_c05901447e7cc124469db201bf9861af.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844472320170522Environmental peace and diplomacy in the higher education systemصلح و دیپلماسی محیطزیست در نظام آموزش عالی23325453581FAشیرین شیرازیاناستادیار گروه حقوق محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانسبحان طیبیدکتری گروه حقوق محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20171202With the growing environmental issues and the expansion of various activities in this field, there has been a great deal of controversy. These divisions are seen as a potential source of international instability and a threat to international peace and security. International environmental disputes have always been resolved in the light of diplomacy and international interactions. In this regard, the relations of the countries and the strengthening of international relations and adherence to the common international obligations and the necessity to adhere to the rules of the law are two very important foundations in explaining the role of environmental diplomacy, sustainable development and peace building. In this regard, environmental diplomacy is an effective approach to sustainable peace development through regional interactions and international cooperation. Environmental and peace diplomacy can be endorsed and endorsed by the higher education system as an interdisciplinary orientation drawn from the fields of international law, environmental law and international relations, attracting talented students to the training of specialist forces. This scientific framework is being implemented in some universities around the world under various titles. This paper examines how international conflicts affect the environment and international peace and security, as well as the role of diplomacy in resolving environmental disputes through environmental negotiation and diplomacy. Given the sensitivity of this issue and the fact that the spirit and the spirit of environmental law are based on preventive and preventive principles and that diplomacy has always been regarded as an effective tool for negotiation, the role of environmental diplomacy in preventing and preventing such environmental disputes must be increased. Explain achieving lasting peace. It describes the process of building and developing peace and educating it in the light of environmental diplomacy in the light of international cooperation and interactions.با رشد روزافزون مسائل زیستمحیطی و گسترش فعّالیتهای مختلف در این عرصه، اختلافات بسیاری در این زمینه بروز کرده است. این اختلافات بهعنوان یک منبع بالقوه عدم ثبات بینالمللی و تهدیدی برای صلح و امنیت بینالمللی محسوب میشود. همواره حل و فصل اختلافات بینالملل محیطزیستی در پرتو دیپلماسی و تعاملات بینالمللی نمود داشته است. در این راستا مناسبات کشورها و تقویت روابط بینالملل و پایبندی به تعهدات مشترک بینالمللی و لزوم تبعیت از قواعد آمره دو مبنای بسیار مهم در تبیین نقش دیپلماسی محیط زیست، توسعه پایدار و ایجاد صلح است. در این راستا دیپلماسی محیطزیست بهعنوان رهیافتی موثر در توسعه صلح پایدار در اثر تعاملات منطقهای و همکاریهای بینالمللی میباشد. دیپلماسی محیطزیست و صلح میتواند بهعنوان یک گرایش میانرشتهای برگرفته از رشتههای حقوق بینالملل، حقوق محیطزیست و روابط بینالملل مورد تصویب و تائید نظام آموزش عالی قرار گرفته و در این خصوص با جذب دانشجویان مستعد به تربیت نیروهای متخصص پرداخت. این چارچوب علمی در برخی از دانشگاههای جهان تحت عناوین مختلف در حال اجرا میباشد. در این پژوهش به بررسی چگونگی تاثیر منازعات بینالمللی بر محیطزیست و صلح و امنیت بینالمللی و همچنین نقش دیپلماسی در حل و فصل اختلافات محیطزیستی از طریق مذاکره و دیپلماسی محیطزیست میپردازیم. در این راستا با توجه به حساسیت این موضوع و اینکه نظام و روح حقوق محیطزیست مبتنی بر اصول پیشگیرانه و جلوگیری است و همواره دیپلماسی ابزار موثر برای مذاکرات تلقی شده، در نتیجه بایستی بیش از پیش نقش دیپلماسی محیطزیست در پیشگیری و جلوگیری از اینگونه اختلافات زیستمحیطی در نیل به صلح پایدار تبیین شود. با این توصیف فرآیند ایجاد و توسعه صلح و آموزش آن در پرتو دیپلماسی محیطزیست در پرتو همکاری ها و تعاملات بینالمللی مورد مداقه قرار میگیرد.https://www.iisajournals.ir/article_53581_dc52a870543300d22e3bee8fc8e18b28.pdfانجمن ایرانی روابط بین المللپژوهش های روابط بین الملل2251-844472320170522Promoting Peace and Reconciliation Capacity in Criminal Law Educationظرفیتهای ترویجی صلح و آشتی در آموزش حقوق کیفری25527553583FAمحمدرضا رهبرپوراستادیار گروه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه علامه طباطباییملیحه خورشیدیکارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20151202In today's world full of widespread conflicts at the national and regional levels, peace and reconciliation, and consequently the promotion and education of its culture, is lost, which must be dealt with in the depths of the religion, customs, and culture of each nation using the process. The educational and educational system of that community sought. In the meantime, criminal law is one of the branches of law knowledge in the Iranian educational system that derives most from the normative long-standing knowledge of Muslims: Islamic jurisprudence, despite having regard to the category of crime, criminality and punishment and seemingly devoid of any kind. Peace and reconciliation is rife with violence and legal abuse in the form of prosperity, but at its core it pays special attention to the concepts of peace, reconciliation and reform. The present paper has attempted through a descriptive-analytical method, relying on documentary and legal studies, while highlighting the potentials and capacities underlying the topics and topics of criminal law education in promoting peace and dissemination of reconciliation and philanthropy. Investigate criminal and substantive criminal law. The effects of amnesty, forgiveness and mediation in criminal law, both at the stage of sentencing and judicial review, or at the stage of execution of punishment and punishment, illustrate the double effort to reduce the reproduction of violence and reduce the sense of hostility, thereby enhancing the spirit of peace and reconciliation. Contrary to common belief, a criminal jurist, trained in peace and reconciliation, has been trained as a pacifist and a criminal rather than a trained criminal.در جهان کنونی که آکنده از منازعات و درگیریهای گسترده در سطوح ملی و منطقهای است، صلح و آشتی و متعاقباً ترویج و آموزش فرهنگ آن، گمشدهای است که باید آن را در اعماق تار و پودِ آیین، رسوم و فرهنگ هر ملت با بهرهگیری از فرآیند نظام آموزشی و تربیتیِ آن جامعه جستجو کرد. در این میان، حقوق کیفری به عنوان یکی از شاخههای دانش حقوق در نظام آموزشی ایران که بیشترین اقتباس را از دانش دیرپای هنجاریِ مسلمین: فقه اسلامی داشته است، به رغم آنکه به مقولۀ جرم، مجرم و مجازات نظر داشته و به ظاهر عاری از هرگونه صلح و آشتی و مملو از خشونت و تعدّی قانونی در قالب سزادهی است اما در بطن خود توجه ویژهای به مفاهیم صلح و سازش و اصلاح ذات البین دارد. در جُستار حاضر تلاش شده است با روشی توصیفی تحلیلی و با تکیه بر مطالعات اسنادی و نصوص قانونی، ضمن برجسته ساختن قابلیتها و ظرفیتهای نهفته در مباحث و سرفصلهای آموزش حقوق کیفری در ترویج صلح و اشاعه آشتی و نوعدوستی، رویکرد صلحجویانه این دانش در دو حوزه حقوق کیفری شکلی و ماهوی مورد واکاوی قرار گیرد. جلوههای عفو، گذشت و میانجیگری در حقوق کیفری چه در مرحله صدور حکم و رسیدگی قضایی و چه در مرحله اجرای مجازات و کیفردهی، بیانگر تلاش مضاعف برای کاستن از بازتولید خشونت و تقلیل حس خصومت و به دنبال آن تقویت و اعتلای روح صلح و آشتی است به گونه ای که برخلاف تصور رایج عرفی، یک حقوقدان کیفری، متأثر از آموزههای مبتنی بر صلح و آشتی، بیش از آن که مجازاتگرا آموزش یافته باشد فردی صلحطلب و کیفرگریز تربیت شده است.https://www.iisajournals.ir/article_53583_de1d5b208193e21f4f831d8c2c6b78b9.pdf