اینگلیش، فرد. (1371). نظریه رسانه ها، ترجمه محمود حقیقت کاشانی؛ تهران: انتشارات تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه های صدا و سیما.
بختیاری، علیرضا. (1397). آینده پژوهی صنعت مطبوعات در ایران با هدف رشد پایدار آن؛ پایان نامه دکتری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
بختیاری، علیرضا. (1396). اقتصاد رسانه درایران علل ناکارآمدی رسانه های خصوصی ایران با تاکید بر مطبوعات. تهران: انتشارات دنیای اقتصاد.
بلالی، مجید. (1391). شناسایی عوامل کلیدی موثر بر آینده سازمان صداوسیما به روش تخلیل تاثیر متقابل روندها. فصلنامه پژوهش ارتباطی، 19(3).
بهرامپور، شعبانعلی.(1379). مطبوعات ایران: مسایل و مشکلات مطبوعات ایران و راه حل های پیشنهادی، مرکزمطالعات و تحقیقات رسانه ها، شماره 43.
روشندل اربطانی، طاهر. (1385). مفهوم شناسی مدیریت رسانه، فصلنامه رادیو و تلوزیون. شماره 3.
روشندل اربطانی، طاهر. (1387). بررسی جایگاه رسانه ملی در الگوی حکمرانی پایداری در ایران، نشریه مدیریت دولتی، دوره یک، شماره یک.
زاهدی، شمس السادات. (1385) حکومت داری پایدار، ضرورتی برای توسعه پایدار. نشریه اقتصاد و مدیریت، تهران: انتشارات واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، شماره 3.
ساروخانی، باقر. (1383). اقناع غایت ارتباطات، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 23.
صلواتیان، سیاوش.(1392). پیش بینی سناریوهای موجود صنعت رسانه در سال 2020. دومین همایش ملی آینده پژوهی.
صلواتیان ، سیاوش. (1395). شناسایی پیشران های موثر بر آینده خبرگزاریها در ایران، مطالعات فرهنگ ارتباطات، سال هفدهم، شماره 66.
عظیمی، حسین. (1387). ایران امروز در آینه مباحث توسعه، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
علوی، پرویز. (1375)، ارتباطات سیاسی، توسعه و مشارکت سیاسی، تهران: موسسه نشر علوم نوین.
فرقانی، محمد مهدی. (1380)، تاثیر سیاست های حوزه مطبوعات بر آینده فعالیت های مطبوعاتی رسانه، سال دوازدهم، شماره دوم.
فرهنگی، علی اکبر. (1378)، جزوات درسی مدیریت سازمان های مطبوعاتی، مقطع دکتری.
فرهنگی، علی اکبر و روشندل اربطانی، طاهر. (1383). نگرشی بر بنیان های نظری مدیریت سازمان های رسانه ای. فصلنامه مدیریت دانش.
قدیری، روح الله. (1384).بررسی و شناخت روش های مطالعه آینده. تهران: مرکز صنایع نوین، وزارت صنایع و معادن
کانینگهام، استوارت و فلو، تری و سویفت، آدام. ترجمه خواجه ئیان، داتیس و صلواتیان، سیاوش و نیستانی اصفهانی، کامیار. (1398). تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
گرانمایه پور، علی. (1386). نقش فرهنگ سازمانی در رسانه. فصلنامه رسانه، شماره هفتاد ویکم.
معتمد نژاد، کاظم. (1371)، ارتباطات توسعهو توسعه ارتباطات در ایران، نقش ارتباطات در پیشبرد برنامه های توسعه ملی و اهمیت برنامه ریزی برای توسعه ارتباطی. فصلنامه علوم اجتماعی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
نایبی، هوشنگ. (1388). فرهنگ، رسانه و نقش سیاست های رسانه ای در توسعه کشور، ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال سوم، شماره 31.